Niezależny motorynek a kryzys

Niezależny motorynek a kryzys
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Firma badawcza MotoFocus.pl przeprowadziła w lutym i marcu br. badanie związane z obecną sytuacją na niezależnym rynku motoryzacyjnym. Celem badania było uzyskanie wiedzy na temat sytuacji niezależnych warsztatów samochodowych tzn. czy notują spadki obrotów, czy odczuwają gorszą koniunkturę na rynku, jakie są ich oczekiwania względem dystrybutorów i producentów części wynikające z sytuacji rynkowej, czy planują szukać oszczędności czy może, aby być lepiej przygotowanym na okres poprawy koniunktury chcą podejmować nowe inwestycje.

Raport zawiera informacje na temat warsztatów samochodowych, zarówno tych zrzeszonych w sieciach warsztatowych producentów i dystrybutorów części jak również nie będących w żadnej sieci - podkreśla Alfred Franke z MotoFocus.pl

Jak powszechnie wiadomo kryzys gospodarczy na całym świecie bardzo mocno dotknął szeroko rozumianą branżę motoryzacyjną. Największe spadki obrotów notują koncerny samochodowe ze względu na dużo mniejszą sprzedaż nowych aut. Taka sytuacja w tej chwili nie ma większych negatywnych skutków dla niezależnych warsztatów, ponieważ serwis nowych aut przypada i tak na ASO. Można zatem dość przewrotnie stwierdzić, czytamy w raporcie MotoFocus.pl. że dla rynku usług motoryzacyjnych im gorzej w sprzedaży nowych pojazdów tym lepiej dla ich napraw i serwisowania. Oczywiście taki punkt widzenia jest krótkowzroczny, gdyż myśląc perspektywicznie trudno się z tym zgodzić. Tezę taką potwierdzają fragmenty badania pokazujące, że ponad połowa warsztatów nie notuje jak do tej pory spadków obrotów. Dużo trudniejsza sytuacja w sektorze autoryzowanym jest również szansą dla niezależnych warsztatów, które oferują dobrą usługę i części w zdecydowanie niższej cenie, stwarza to większą konkurencyjność warsztatów niezależnych w stosunku do serwisów autoryzowanych - podkreśla Franke. Może powodować przejmowanie przez segment niezależny klientów, którzy do tej pory serwisowali swoje samochody w ASO.

Potwierdzeniem niezłej sytuacji w niezależnych warsztatach jest fakt iż 15% badanych nie dostrzega większych problemów związanych z obecną sytuacją gospodarczą. Pewne mniejsze obroty niektórych warsztatów mogą wynikać z tego, iż nagłaśniany w mediach kryzys gospodarczy powoduje wśród kierowców zahamowanie związane z tzw. prewencją czyli zapobieganiem awarii samochodu. Zatem w warsztatach pojawiają się kierowcy wyłącznie lub prawie wyłącznie wtedy, gdy ich auto zepsuło się, i żeby mogło być dalej eksploatowane musi zostać naprawione. Kolejną przyczyną spadku ilości klientów może być pora roku, która również nie sprzyja koniunkturze.

Jak podaje MotoFocus.pl w swoim raporcie, są pewne grupy warsztatów borykające się z problemami płynności finansowej czy brakiem zdolności kredytowej, jest to jednak niespełna 1/10 badanych i wynik ten niekoniecznie musi wynikać z obecnej sytuacji rynkowej.

Coraz większe zaawansowanie techniczne samochodów sprawia również, że aby móc je naprawić potrzebna jest duża wiedza i umiejętności, które można zdobywać poprzez uczestnictwo w szkoleniach. Jak wielokrotnie podkreślano w raportach firmy MotoFocus.pl szkolenia są bardzo ważnym i oczekiwanym rodzajem wsparcia oferowanym przez producentów i dystrybutorów części warsztatom niezależnym. Badani wskazywali na problemy z personelem co oznacza trudności z pozyskaniem dobrych pracowników, ale także brak pewnych umiejętności co ma bezpośrednie przełożenie na potrzeby szkoleniowe tych firm.

Dobrą informacją z punktu widzenia producentów i dystrybutorów urządzeń oraz wyposażenia warsztatowego jest fakt, iż badani wskazują także jako jeden z elementów trudniejszej dla nich sytuacji brak odpowiedniego wyposażenia swoich warsztatów w urządzenia do prowadzenia określonych napraw. Jest to potencjalna grupa klientów tych firm.

W czasach dość niestabilnej gospodarki i dużej niepewności, wynikającej w głównej mierze z wahań kursu walut, trudno jest prognozować jak sytuacja będzie się rozwijać w najbliższych miesiącach, niemniej oczekuje się pewnego ożywienia na rynku, wynikającego choćby z lepszego zazwyczaj dla branży okresu wiosennego, sprzyjającemu naprawom i przygotowaniom do okresu wakacyjnego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Niezależny motorynek a kryzys

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!