Nissan wycofuje się z Wielkiej Brytanii; związkowcy chcą rozmawiać

Nissan wycofuje się z Wielkiej Brytanii; związkowcy chcą rozmawiać
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przedstawiciele największego w Wielkiej Brytanii związku zawodowego Unite spotkają się z Nissanem po rezygnacji firmy z produkcji SUV-a X-Trail w kraju ze względu na niepewną sytuację związaną z Brexitem - podała w poniedziałek agencja Reutera.

  • Związek Unite chce wypracować z Nissanem plan na przyszłość wraz z całościowymi przygotowaniami firmy do Brexitu z jednoczesnym naciskiem na inwestycjach i miejscach pracy.
  • Nissan ogłosił, że nie będzie montował nowego SUV-a X-Trail w fabryce w Sunderland na północy Anglii. Cała produkcja będzie wykonywana na terytorium Japonii.
  • Minister ds. biznesu Greg Clark stwierdził, że decyzja Nissana nie wpłynie na obecnych pracowników, ale produkcja nowego X-Trail miała stworzyć 740 nowych miejsc pracy.

Krajowy przedstawiciel związku Unite ds. sektora samochodowego Steve Bush zaznaczył, że chce wypracować z Nissanem plan na przyszłość wraz z całościowymi przygotowaniami firmy do Brexitu z jednoczesnym naciskiem na inwestycjach i miejscach pracy.

W sobotę japońska firma Nissan ogłosiła, że nie będzie montowała nowego SUV-a X-Trail w fabryce w Sunderland na północy Anglii. Cała produkcja będzie wykonywana na terytorium Japonii.

"Podjęliśmy tę decyzję ze względów biznesowych, ale ciągła niepewność związana z przyszłą relacją Wielkiej Brytanii i UE nie pomaga firmom takim jak nasza w planowaniu przyszłości" - powiedział prezes Nissan Europe Gianluca de Ficchy.

De Ficchy zaznaczył, że w firmie działa specjalna grupa zadaniowa, przygotowująca scenariusze dla firmy na każdą możliwą opcję związaną z Brexitem.

Minister ds. biznesu Greg Clark stwierdził, że decyzja Nissana nie wpłynie na obecnych pracowników, ale produkcja nowego X-Trail miała stworzyć 740 nowych miejsc pracy.

"Myślę, że to poważny sygnał dla członków parlamentu, że pora rozwiać wszelkie niepewności, by nie wpływały one na decyzje w przyszłości" - powiedział polityk na wizji BBC TV. Ogłoszone w 2016 r. inwestycje w linie produkcyjne dla nowych wersji Qashqaia i Juke'a mają pozostać bez zmian.

Nissan zaznaczył także, że decyzja o konsolidacji produkcji X-Traila na wyspie Kiusiu na południu Japonii jest wynikiem optymalizacji inwestycji w Europie. W tym regionie firma przygotowuje się bowiem na rosnące koszty badań i rozwój nowych napędów oraz technologii dla nadchodzących modeli na europejski rynek.

Europejska sprzedaż modelu X-Trail miała w 2018 r. spaść o 31 proc. do poziomu 47,923 pojazdów - wynika z danych ośrodka analitycznego JATODynamics.

Agencja Reutera przypomniała, że Nissan zaledwie cztery miesiące po referendum dotyczącym opuszczenia UE w 2016 r. ogłosił, że nadal będzie produkować SUV-y w fabryce w Sunderlandzie. Zapowiedź ta została potraktowana jako duża gwarancja dla przemysłowej przyszłości kraju. Jak podał serwis Automotive News Europe chwili obecnej brytyjski zakład wytwarza SUV-y Qashqai i Juke, modele Infiniti Q30 i QX30 oraz Nissana Leaf.

W 2018 r. Nissan zredukował zatrudnienie w fabryce w związku z malejącym popytem na samochody z napędem wysokoprężnym. Produkcja spadła o ok. 11 proc. Zakład w mieście Sunderland jest największą fabryką samochodów w kraju, odpowiadającym za ok. 30 proc. całkowitej liczby montowanych pojazdów (ok. 1,52 mln). Większość aut jest eksportowana na inne rynki europejskie.

Nissan ogłosił rezygnację z produkcji X-Trail w dwa dni po wejściu w życie umowy o wolnym handlu między Unią Europejską a Japonią. Zakłada ona zlikwidowanie 10-procentowego cła na samochody importowane do UE z tego dalekowschodniego kraju.

W ocenie Reutera impas w negocjacjach wyjścia Wielkiej Brytanii z UE sprawił, że producenci samochodów nie chcą używać kraju jako centrum produkcji i dystrybucji pojazdów na Europę. Wiele japońskich koncernów traktowało Zjednoczono Królestwo jako "bramę do Europy" po zapewnieniach byłej premier Margaret Thatcher, zachęcającej do budowy fabryk na terytorium państwa. Inwestycje na rynku motoryzacyjnym Wielkiej Brytanii spadły o połowę w 2018 r. - dodaje agencja.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Nissan wycofuje się z Wielkiej Brytanii; związkowcy chcą rozmawiać

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!