Nowe ciężarowe terenówki od Scanii

Nowe ciężarowe terenówki od Scanii
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Scania poszerza ofertę o nowe samochody ciężarowe serii P i G, dostosowane do użytkowania w trudnych warunkach terenowych. Modyfikacja kształtu przodu kabiny i zastosowanie wzmocnionych elementów wyposażenia, mają sprzyjać intensywnej eksploatacji w surowych warunkach, bez niepotrzebnych przestojów.

Nowe terenowe ciężarówki Scania zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o najtrudniejszych warunkach eksploatacji, jakie można napotkać w branży transportowej. Modyfikacje wprowadzone z przodu kabiny obejmują rozwiązania zapewniające ochronę wrażliwych podzespołów, tym samym przyczyniając się do redukcji kosztów napraw i ograniczenia przestojów.

Nowe pojazdy wykorzystują wszelkie udoskonalenia, cechy i funkcje wprowadzone w pojazdach marki, np. układ zmiany biegów Scania Opticruise z terenowym trybem działania, nowe funkcje sterowania przyczepnością kół, nowy zwalniacz o większej skuteczności hamowania przy małych prędkościach jazdy, a także innowacje w obrębie podwozia.

W celu ochrony elementów kabiny przed kontaktem z przeszkodami, stalowy zderzak został wysunięty do przodu o 135 mm - to o 80 mm więcej w porównaniu z dotychczas stosowanym zderzakiem. Mimo większego wysunięcia, nowy zderzak zapewnia pełny 25-stopniowy kąt natarcia, pozwalający, w połączeniu m.in. z dużym kątem rampowym i kątem zejścia, na zaklasyfikowanie pojazdu do kategorii aut terenowych, zwolnionych z obowiązku montażu przedniej belki przeciwnajazdowej.

Zderzak nie ulega deformacji nawet pod wpływem dość mocnych uderzeń. Stanowi odrębny element konstrukcyjny. Nie jest połączony z żadnymi podzespołami, które mogłyby zostać uszkodzone wskutek uderzenia, co ogranicza konieczność wizyty do stacji obsługi dla dokonania napraw.

W zderzak wbudowano uchwyt do holowania o nośności 35 ton (o 10 ton większej w porównaniu z uchwytem standardowym), który w większości sytuacji umożliwia wyciągnięcie pojazdu z "grząskich" opresji bez konieczności jego rozładowywania. Bezpośrednio za zderzakiem znajduje się osłona chroniąca spód chłodnicy powietrza doładowującego i chłodnicy silnika oraz przednią część miski olejowej.

Szeroki, antypoślizgowy stopień u góry zderzaka, wraz z dodatkowym, rozkładanym stopniem wbudowanym poniżej uchwytu do holowania, ułatwiają oczyszczanie przedniej szyby.

Reflektory główne i lampy kierunkowskazów stanowią odrębne elementy. W celu skuteczniejszej ochrony przed uderzeniem zostały osadzone w większej odległości od krawędzi zderzaka. Reflektory główne, a także dostępne w opcji reflektory przeciwmgielne i dalekosiężne, wbudowane w zderzak, są osłonięte stalowymi siatkami. Dostępny jest także wysokociśnieniowy układ spryskiwania reflektorów.

Aby uniknąć uszkodzeń w wyniku lżejszych uderzeń o przeszkody, stopnie wejściowe odseparowano od zderzaka. Dolny jest podwieszony na gumowych pasach, odchylających się w kontakcie z przeszkodą. Pompa układu podnoszenia kabiny jest ukryta za zderzakiem po prawej stronie pojazdu.

Wydajniejszy Scania Retarder (R4100) nie różni się od dotychczas oferowanego zwalniacza (R3500). Dotyczy to m.in. takich cech jak integracja z zasadniczym układem hamulcowym pojazdu, tempomatem, układem zmiany biegów i układem chłodzenia.

Całkowity moment hamujący wzrósł do 4100 Nm. Uzyskano to poprzez zmianę przełożenia wewnętrznego z 3,04 na 3,26, co oznacza 17% przyrost maksymalnej skuteczności hamowania. Przy małych prędkościach jazdy przyrost ten jest większy i wynosi 20-25%, zależnie od przełożenia przekładni głównej.

Ponieważ większe przełożenie jest źródłem dodatkowych oporów ruchu, wyraźnie odczuwalnych przy dużych prędkościach, nowy zwalniacz najlepiej nadaje się dla zastosowań, w których samochody ciężarowe nie przekraczają 70 km/h. Wówczas wzrost zużycia paliwa jest znikomy.

Układ Scania Opticruise został wzbogacony o nowy tryb działania, dostosowujący strategię zmiany biegów do specyfiki jazdy w terenie i transportu budowlanego.

Dotychczasowe tryby działania: standardowy i dynamiczny (Power), uzupełniono o tryb dopasowujący strategię zmiany biegów do jazdy w trudnych warunkach terenowych i po miękkich podłożach. Tryb terenowy (Off-road) stanowi standardowe wyposażenie pojazdów przeznaczonych do użytkowania w terenie i jazdy po miękkich lub sypkich podłożach, charakteryzujących się dużym oporem toczenia.

- W trybie terenowym układ sterowania dąży do jak najdłuższego utrzymywania sprzęgła w stanie włączenia, by unikać przerw w przekazywaniu momentu obrotowego do kół, a tym samym utraty siły napędowej. Liczba zmian biegów jest ograniczana poprzez poszerzenie zakresu wykorzystywanych prędkości obrotowych silnika. Same zmiany biegów są szybsze, nawet kosztem komfortu. Identyczny sposób działania dotyczy układu Opticruise w wersji z pedałem sprzęgła.

- Tryb dynamiczny (Power) umożliwia skrócenie czasu przejazdu. Układ sterowania wykorzystuje prędkość obrotową, przy której silnik rozwija maksymalną moc. Odbywa się to kosztem nieco wyższego zużycia paliwa, ale w trybie dynamicznym pojazd szybciej pokonuje wzniesienia. Także zmiany biegów trwają krócej niż w trybie standardowym.

- Tryb standardowy został zoptymalizowany pod kątem jak najniższego zużycia paliwa, jednak ma nadal zapewniać dobre osiągi na wzniesieniach. Układ sterowania dąży do utrzymywania prędkości obrotowej, przy której silnik rozwija maksymalny moment obrotowy.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nowe ciężarowe terenówki od Scanii

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!