16 grudnia 2008 r. Parlament Europejski przyjął nowe przepisy tzw. Euro VI, dotyczące emisji zanieczyszczeń z ciężkich pojazdów samochodowych (pojazdów ciężarowych i autobusów o masie powyżej 2610 kg), które od 2012 r. zmniejszają limity emisji tlenków azotu o 80% oraz cząstek stałych o 66% w porównaniu do obecnych norm (Euro V, które obowiązują od października '08).
Niniejsze rozporządzenie daje Komisji upoważnienie do uzupełnieniu w razie potrzeby limitów dopuszczalnej wartości dla tlenków azotu ogółem (NOx) o limit dla dwutlenku azotu (NO2). Jeżeli Komisja stwierdzi, że właściwe jest uregulowanie kwestii emisji także innych zanieczyszczeń, to przedstawi wniosek do Parlamentu Europejskiego i Rady.
W praktyce od dnia 31.12.2013 r. od wszystkich nowych pojazdów ciężarowych wymagane będzie spełnienia norm emisji Euro VI, a rejestracja, sprzedaż i rozpoczęcie użytkowania pojazdów nie spełniających tej normy będzie zabronione. Nowe typy pojazdów muszą spełnić wymagania (w ramach homologacji typu) o rok wcześniej. Jednocześnie Komisja do 1 kwietnia 2010 r. przyjmie regulacje techniczne (tzw. implementing measures). Nowe przepisy zawierają również wymagania odnośnie umożliwienia dostępu do informacji dotyczących układów diagnostyki pokładowej oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów, tak aby zapewnić skuteczną konkurencję na rynku napraw i usług serwisowych pojazdów (podobne środki już wprowadzono rozporządzeniem w sprawie Euro 5 i 6 w odniesieniu do samochodów osobowych).
Ważnym elementem omawianej regulacji jest umożliwienie państwom członkowskim stosowania zachęt finansowych dla przyspieszenia wprowadzanie na rynek pojazdów spełniających nowe wymagania.
Należy podkreślić, że nowe normy stanowią krok naprzód w kierunku globalnej harmonizacji wymagań emisyjnych pojazdów drogowych, ponieważ dopuszczalne wartości są podobne do ustanowionych w USA.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Nowe limity emisji dla ciężarówek i autobusów