Nowe limity emisji dla ciężarówek i autobusów

Nowe limity emisji dla ciężarówek i autobusów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

16 grudnia 2008 r. Parlament Europejski przyjął nowe przepisy tzw. Euro VI, dotyczące emisji zanieczyszczeń z ciężkich pojazdów samochodowych (pojazdów ciężarowych i autobusów o masie powyżej 2610 kg), które od 2012 r. zmniejszają limity emisji tlenków azotu o 80% oraz cząstek stałych o 66% w porównaniu do obecnych norm (Euro V, które obowiązują od października '08).

Nowe prawo oprócz oddziaływania na poprawę jakości powietrza będzie również wpływało na konkurencyjność europejskiego przemysłu motoryzacyjnego poprzez wprowadzenie zharmonizowanych testów i wymagań. Jednocześnie obecne prawodawstwo zostanie uproszczone, ponieważ przepisy zawarte w dyrektywach, które do tej pory musiały być transponowane do 27 różnych przepisów krajowych, zostaną zastąpione przez regulację w formie rozporządzenia, która jest stosowana bezpośrednio.

Niniejsze rozporządzenie daje Komisji upoważnienie do uzupełnieniu w razie potrzeby limitów dopuszczalnej wartości dla tlenków azotu ogółem (NOx) o limit dla dwutlenku azotu (NO2). Jeżeli Komisja stwierdzi, że właściwe jest uregulowanie kwestii emisji także innych zanieczyszczeń, to przedstawi wniosek do Parlamentu Europejskiego i Rady.

W praktyce od dnia 31.12.2013 r. od wszystkich nowych pojazdów ciężarowych wymagane będzie spełnienia norm emisji Euro VI, a rejestracja, sprzedaż i rozpoczęcie użytkowania pojazdów nie spełniających tej normy będzie zabronione. Nowe typy pojazdów muszą spełnić wymagania (w ramach homologacji typu) o rok wcześniej. Jednocześnie Komisja do 1 kwietnia 2010 r. przyjmie regulacje techniczne (tzw. implementing measures). Nowe przepisy zawierają również wymagania odnośnie umożliwienia dostępu do informacji dotyczących układów diagnostyki pokładowej oraz naprawy i obsługi technicznej pojazdów, tak aby zapewnić skuteczną konkurencję na rynku napraw i usług serwisowych pojazdów (podobne środki już wprowadzono rozporządzeniem w sprawie Euro 5 i 6 w odniesieniu do samochodów osobowych).

Ważnym elementem omawianej regulacji jest umożliwienie państwom członkowskim stosowania zachęt finansowych dla przyspieszenia wprowadzanie na rynek pojazdów spełniających nowe wymagania.

Należy podkreślić, że nowe normy stanowią krok naprzód w kierunku globalnej harmonizacji wymagań emisyjnych pojazdów drogowych, ponieważ dopuszczalne wartości są podobne do ustanowionych w USA.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nowe limity emisji dla ciężarówek i autobusów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!