Nowe obowiązkowe urządzenia w autach

Nowe obowiązkowe urządzenia w autach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Od 2012 roku wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze mają być obowiązkowo wyposażone w system elektronicznej kontroli stabilności (ESC) - zaproponowała Komisja Europejska.

ESC współdziała z układem hamowania i napędu pojazdu i pomaga kierowcy w utrzymaniu panowania nad pojazdem w trudnej sytuacji, np. w złych warunkach drogowych lub w przypadku nadmiernej prędkości na zakręcie. Montowanie systemu w pozostałych rodzajach samochodów miałoby być obowiązkowe od 2014 r.

Ponadto KE proponuje, by od 2013 r. ciężarówki były wyposażone w zaawansowany system hamowania awaryjnego (AEBS), który za pośrednictwem czujników powiadamia kierowcę o zbliżaniu się do jadącego przed nim pojazdu, a w niektórych przypadkach uruchamia hamowanie awaryjne. Obowiązkowy miałby być także system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDW).

Już w ub.r. KE zaproponowała obowiązkowe wyposażenie za rok aut osobowych w system wspomagania hamulców (BAS), aby lepiej chronić pieszych. Zastosowanie BAS znacznie skraca drogę hamowania pojazdu w przypadku nagłego naciśnięcia na hamulec.

Wg szacunków KE, wszystkie te usprawnienia przyczynią się do ograniczenia liczby śmiertelnych ofiar wypadków na drogach UE o około 5 tys. rocznie.

Drugi proponowany pakiet zmian ma przede wszystkim zmniejszyć emisje CO2 przez samochody, w ramach unijnej walki ze zmianami klimatycznymi. KE proponuje średni pułap emisji w roku 2012 w wysokości 130 gramów CO2 na kilometr. Obecna średnia emisja w nowych europejskich autach to ok. 160 g/km. Dlatego KE proponuje obowiązkowe wprowadzenie od 2012 roku opon o niskich oporach toczenia (LRRT). Poza ograniczeniem emisji CO2, ma to przyczynić się do oszczędności paliwa i zmniejszenia poziomu hałasu. Wg KE opony takie zmniejszają o 7 g poziom emisji CO2 na 1 km. Dodatkowe ograniczenie emisji ma wynikać z wprowadzenia systemu monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) - także obowiązkowego od 2012 roku.

Koszt tych wszystkich rozwiązań - zdaniem KE - nie powinien zwiększyć ceny samochodu o więcej niż 100-300 euro.

Propozycja KE w tej sprawie, która będzie musiała być zaakceptowana przez kraje członkowskie, zakłada również uchylenie ponad 150 istniejących dyrektyw i zastąpienie ich jednym rozporządzeniem, które będzie bezpośrednio stosowane w całej UE.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nowe obowiązkowe urządzenia w autach

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!