PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowe zasady homologacji części samochodowych z emocjami

Autor: PAP
17-07-2012 09:04
Nowe zasady homologacji części samochodowych z emocjami

foto: Bosch

W komisjach sejmowych trwają prace nad wprowadzeniem unijnych zasad homologacji samochodów i ich części zamiennych. Koncerny samochodowe chciałyby zaostrzenia warunków wprowadzania do sprzedaży części, krajowi dostawcy podzespołów są temu przeciwni.

Za szybkim wdrożeniem unijnej dyrektywy opowiadają się importerzy pojazdów, bo to oznacza dla nich obniżenie kosztów wprowadzania na polski rynek nowych produktów.
Niechętnie podchodzą do niej natomiast krajowi producenci i handlowcy, gdyż według przyjętych dotychczas poprawek do projektu nowelizacji, procedurze homologacyjnej, czyli szczegółowemu sprawdzeniu właściwości powinny podlegać wszystkie części i pojazdy wprowadzane do obrotu lub produkowane w Polsce.

Zdaniem Alfreda Franke, prezesa Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) wprowadzenie takiego wymogu obniży opłacalność krajowej produkcji dla odbiorców spoza UE. Kosztowny proces homologowania nie jest bowiem potrzebny, jeśli odbiorcą np. klocków hamulcowych ma być klient w Afryce.

Z danych Eurostatu wynika, że w ub.r. eksport całego polskiego przemysłu motoryzacyjnego miał wartość 19,1 mld euro. Poza UE trafiły towary za 3 mld euro (16 proc.). Jednak według Rafała Orłowskiego, szefa firmy doradczej Automotivesuppliers.pl, części i podzespoły, wysłane do odbiorców spoza UE, teoretycznie nie wymagające homologacji, miały wartość tylko 300 mln euro.

Według prezesa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) Jakuba Farysia obawy krajowych producentów są przesadzone. Wyjaśnił, że celem PZPM jako zrzeszenia dostawców części z certyfikatem producenta jest przekonanie opinii publicznej, że znak producenta samochodu odróżnia część wartościową od dalekowschodniej podróbki.

"Wśród rodaków pokutuje przekonanie, że element bez znaku firmowego jest tak samo dobry, jak ten z logo, ale dużo tańszy. Poddanie wszystkich części jednolitej procedurze homologacji pozwoli zweryfikować ten mit" - stwierdził Faryś.

Prezes Franke ocenia, że tłem sporów o homologacje są miliardy złotych. "Wartość rynku części i napraw samochodów osobowych i dostawczych w Polsce to rocznie około 31,3 mld zł, z czego 13,5 mld to ceny części eksploatacyjnych (filtry, klocki i tarcze) a 2,5 mld wydatki na części do napraw powypadkowych. Pozostałe 15,3 mld to cena usług" - wyliczył szef SDCM.

Franke przypomniał, że według danych z prasy motoryzacyjnej różnice w wysokości ceny przy sprzedaży niektórych elementów są wysokie, np. w przypadku części zamiennych do Forda Focusa średnia różnica to 67 proc., a w przypadku Opla Corsy 50 proc. - podsumował.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 869 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

584 990 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.