Sprzedaż samochodów z silnikami Diesla od dekady systematycznie rośnie. W 1998 roku stanowiła zaledwie 1% rynku samochodów osobowych, w 2002 już 18%, a w roku ubiegłym już 41% całkowitej sprzedaży.
Identyczny trend widoczny jest również w Europie Zach., jednak tam rozpoczął się wcześniej, bo już w 1994 r. sprzedaż osobówek "na ropę" stanowiła blisko 23% sprzedaży całkowitej (dla porównania, w Polsce taki udział osiągnięty został 9 lat później). W 2002 r. było to 40%, a wg ostatnich danych z 2006 r. diesel stanowił tam 51% sprzedaży.
Analiza statystyk i trendów w Polsce i Europie, daje podstawy przypuszczać, iż sprzedaż aut z silnikami Diesla będzie nadal rosła. Wzrostowi popularności wg Samaru będą sprzyjać także przepisy uzależniające podatki od emisji CO2, która w przypadku tego typu silników jest nieco niższa. Takie regulacje wdrażane są już w innych krajach Unii i prawdopodobnie zostaną wprowadzone również w Polsce. Kolejnym czynnikiem napędzającym rozwój diesla będzie rosnąca sprzedaż flotowa. Jeżeli dojdzie do zmiany przepisów, pozwalających na pełne odliczenie podatku VAT (a nie można tego wykluczyć), sprzedaż samochodów firmowych szybko wzrośnie.
W czołówce sprzedaży aut z silnikami Diesla w Polsce jest Skoda przed Toyotą, Volkswagenem, Fordem oraz Oplem.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Olej napędowy drożeje, a diesle ciągle w cenie