Opel deklaruje dalszą współpracę z GM

Opel deklaruje dalszą współpracę z GM
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Po sfinalizowanym we wtorek przejęciu firmy Opel przez Grupę PSA, Opel będzie kontynuował współpracę z amerykańskim koncernem General Motors, do którego dotąd należały marki Opel i Vauxhall - wynika z informacji firmy.

"Opel i Grupa PSA będą w przyszłości kontynuować współpracę z General Motors. Oprócz rozwijania napędów elektrycznych, firma Opel zamierza także produkować pojazdy dla należących do GM marek Buick i Holden" - podał Opel we wtorkowym komunikacie.

PSA, właściciel marek Peugeot, Citroen i DS, współpracuje z Oplem i Vauxhallem od 2012 r. Owocem tej kooperacji są m.in. cztery modele Opla. Pierwszy z nich - Opel Crossland X - jest dostępny u dealerów od końca czerwca. Opel Grandland X, reprezentujący wyższy segment samochodów sportowo-użytkowych, pojawi się na rynku jesienią. Premierę rynkową następcy lekkiego samochodu użytkowego Opla Combo zaplanowano na przyszły rok, a nowa generacja popularnego Opla Corsy zadebiutuje w 2019 r.

We wtorek GM i PSA poinformowały, że francuski koncern motoryzacyjny PSA sfinalizował przejęcie Opla i Vauxhalla od General Motors za 1,3 mld euro. Tym samym powstał drugi co do wielkości, po Volkswagenie, producent samochodów w Europie. Oprócz zakupu marek samochodowych, PSA wraz z francuskim bankiem BNP przejmie filię finansową GM za 900 mln euro. Ta transakcja wymaga jeszcze zgody regulatorów rynku i ma zostać zrealizowana w drugiej połowie tego roku.

W wyniku transakcji powiększona grupa PSA osiągnie 17-procentowy udział w europejskim rynku. Nowy zarząd przedstawi plan rozwoju koncernu w ciągu stu dni - zakłada się wygenerowanie nadwyżki w przepływach pieniężnych w działalności operacyjnej do 2020 r. Dotąd Opel i Vauxhall od lat przynoszą straty - tylko w ub. roku General Motors Europe miał stratę 257 mln euro, a łączne straty liczone od 16 lat osiągnęły sumę 12,5 mld euro.

Grupa PSA poinformowała, że przejęcie pozwoli zaoszczędzić 1,7 mld euro dzięki synergii w zakupach i w kosztach rozwoju. Opel liczy na 2-procentową marżę operacyjną do roku 2020, która ma się zwiększyć do 6 proc. przed rokiem 2026.

"Jesteśmy dziś świadkami narodzin prawdziwego europejskiego czempiona (...). Pomożemy Oplowi i Vauxhallowi w odzyskaniu rentowności, starając się wspólnie stworzyć nowe wzorce dla branży. Wykorzystamy siłę obu kultowych marek i ogromny potencjał obecnej kadry. Opel pozostanie niemiecki, a Vauxhall - brytyjski. Obie marki doskonale uzupełniają nasze obecne portfolio francuskich marek Peugeot, Citroën i DS Automobiles" - powiedział cytowany w komunikacie prezes PSA Carlos Tavares.

We wtorkowym komunikacie nie znalazły się informacje dotyczące przyszłości poszczególnych fabryk Opla, w tym zakładów w Gliwicach i Tychach. Powtórzono natomiast zapewnienie z marca br., kiedy podpisywano umowę sprzedaż Opla na rzecz PSA, iż "wszystkie prawa pracowników do współdecydowania zostaną utrzymane".

"Jesteśmy gotowi do podjęcia prac nad planem (działania i rozwoju firmy - PAP) przy wsparciu PSA oraz oczywiście z udziałem naszych partnerów z rady zakładowej i związków zawodowych" - powiedział cytowany w komunikacie dyrektor generalny firmy Opel Michael Lohscheller.

Na utrzymaniu wszystkich obowiązujących w koncernie Opla porozumień społecznych - także lokalnych - zależy działającym w firmie związkom zawodowym. W skład Europejskiej Rady Zakładowej Opla wchodzą również przedstawiciele Solidarności z fabryki koncernu w Gliwicach.

Jak podali związkowcy z gliwickiego zakładu, podczas czerwcowej wizyty w Gliwicach dyrektor zarządzający koncernu PSA Carlos Tavares spotkał się również z przedstawicielami związków zawodowych. Spotkanie zdominowały kwestie związane z przejęciem zakładów i marki Opel/Vauxhall przez PSA.

"Zapowiedziano, że fuzja Opla z koncernem PSA w wyniku której powstanie drugi co do wielkości producent samochodów w Europie odbywać się ma w jak największym stopniu bezkosztowo, dzięki wykorzystaniu zarówno możliwości zakładów Opel/Vauxhall oraz potencjału ich załóg, jak również całej grupy PSA. Tylko za sprawą tzw. synergii spodziewane jest uzyskanie do 2026 (...) efektów finansowych na poziomie 1,6 mld euro" - podała Solidarność z gliwickiego zakładu.

Podczas czerwcowego spotkania strona związkowa zwracała uwagę na konieczność zapewnienia pewnych, stabilnych i bezpiecznych miejsc pracy, będących - jak podano - "warunkiem niezbędnym zarówno dla zrównoważonego, perspektywicznego rozwoju całego koncernu, jego zakładu i marek, jak również do umocnienia należnej mu pozycji rynkowej". "Cele te można osiągnąć tylko dzięki zaangażowaniu zmotywowanych pracowników, a nie ich kosztem" - podkreślili związkowcy.

Według wcześniejszych informacji, Solidarność z gliwickiej fabryki Opla oczekuje przede wszystkim utrzymania zatrudnienia w zakładzie, przestrzegania obowiązujących porozumień - w tym płacowego, a także realizacji planów produkcyjnych i rozwojowych, m.in. ulokowania w Gliwicach produkcji kolejnej generacji modelu Astra, a w przyszłości uruchomienia wytwarzania elektrycznego Ampera-e.

Grupa PSA przejęła 12 zakładów produkcyjnych (w tym fabryki samochodów w Gliwicach i fabryki silników w Tychach), zatrudniających w sumie blisko 40 tys. osób. Dziesiąta część europejskiej załogi Opla to pracownicy polskich fabryk, zatrudniających ok. 4 tys. osób. Opel zatrudnia połowę swej załogi w zakładach w Niemczech, a pozostałych pracowników w fabrykach w: Austrii, Hiszpanii, Polsce, na Węgrzech i w Wielkiej Brytanii, gdzie powstają samochody pod marką Vauxhall.

W Polsce w skład General Motors Manufacturing Poland wchodzą trzy zakłady: fabryka samochodów osobowych w Gliwicach, zakład produkcji silników w Tychach (według wcześniejszych informacji, prowadzono tam przygotowania do wdrożenia produkcji nowego silnika) oraz zlokalizowane w Tychach Centrum Usług Wspólnych. Gliwicki zakład wyprodukował w ub. roku rekordową ilość ponad 200 tys. samochodów; na 2017 r. zakładał produkcję na podobnym poziomie. Głównym modelem fabryki jest Opel Astra piątej generacji.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Opel deklaruje dalszą współpracę z GM

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!