Opel Gliwice: Musimy być maksymalnie elastyczni

Opel Gliwice: Musimy być maksymalnie elastyczni
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rok 2012 będzie bardzo trudny tak dla nas jak i dla innych firm motoryzacyjnych. Już wiemy, że wielkość produkcji będzie nieco niższa niż w 2011 r. , mówi portalowi wnp.pl Andrzej Korpak, dyrektor General Motors Manufacturing Poland. - Oczekujemy, że wreszcie pojawią się przepisy stymulujące zakup nowych aut.

Panie dyrektorze, ale tak z ręką na sercu, trzymacie poziom? Firma rok temu, a teraz? Jakie pojawiły się nowe wyzwania? Co zmieniło się w ciągu tego roku?

- Bez wahania mogę powiedzieć, że firma nie tylko utrzymuje poziom, ale stale się doskonali. Ten rok był dla nas niezwykle udany. O 10 procent zwiększyliśmy produkcję, wdrożyliśmy nowy model - Astrę GTC - w rekordowym tempie i w perfekcyjnej jakości, wewnątrzkorporacyjny audyt systemu produkcji wykazał, że jesteśmy najlepszym zakładem GM w Europie, osiągnęliśmy jako pierwszy zakład w GM czwarty poziom tzw. jakości wbudowanej, a także jako drudzy w Polsce, a pierwsi w GM certyfikowaliśmy się w efektywnym zarządzaniu energią.

Przeorganizowaliśmy linie montażowe tak, że są zgodne z najnowszymi światowymi standardami. Zespół mamy wciąż młody, ale już bardzo doświadczony i entuzjastycznie podchodzący do nowych zadań. Stąd sukcesy i dobre rokowania na przyszłość. Nowe wyzwania to nowe modele do wdrożenia w 2012 r., czyli Astra IV Sedan i Astra Cabrio. No i oczywistym wyzwaniem jest przetrwanie załamania rynku motoryzacyjnego, gdyż potencjalni klienci ostrożniej wydają pieniądze w obliczu kryzysu w Europie.

Na pewno są jednak obawy związane z tym, co dzieje się teraz i co stanie się za chwilę w światowej gospodarce. Na jakie wsparcie pan liczy?

- Rok 2012 będzie bardzo trudny tak dla nas jak i dla innych firm motoryzacyjnych. Już wiemy, że wielkość produkcji będzie nieco niższa niż w 2011 r. Szczególnie druga połowa roku jest wciąż wielką niewiadomą. Naszym zadaniem jest dostosować produkcję do wahań rynku. Jesteśmy zdeterminowani, aby odbyło się to bez redukcji zatrudnienia w GMMP.

Musimy być maksymalnie elastyczni, aby to osiągnąć. Tu widzę możliwość pomocy ze strony rządu. Czekamy na wprowadzenie np. dłuższych okresów rozliczeniowych, co pozwoliłoby w okresach zmiennej koniunktury zmniejszyć zatrudnienie pracowników agencji pracy tymczasowej a zwiększyć ilość zatrudnionych na kontraktach stałych, co z kolei umożliwi takim pracownikom korzystanie z kredytów i wzmocnić rynek wewnętrzny. Oczekujemy również, że wreszcie wprowadzi się przepisy stymulujące zakup nowych aut jak możliwość odpisu VAT dla przedsiębiorców czy podatek ekologiczny, aby zatrzymać falę wraków sprowadzanych z Europy Zachodniej, zatruwających środowisko i będących zagrożeniem na drogach. Naszą nadzieją są nowe modele - zwykle bardziej odporne na kryzys.

Fakt, że jest się częścią wielkiej międzynarodowej korporacji utrudnia podejmowanie decyzji w Polsce? Pole manewru chyba nie jest zbyt rozległe? Jaki tak na prawdę jest zakres waszej samodzielności?

- Pozostawanie częścią korporacji międzynarodowej jak zawsze ma swoje plusy i minusy. Są pewne sztywne zasady, których musimy się trzymać, ale na poziomie naszego zakładu jesteśmy całkowicie niezależni. Może nie mamy wpływu na strategiczne decyzje odnośnie produktów, ale istnieje pełna niezależność w kreowaniu polityki kadrowej, organizacji pracy, organizacji linii produkcyjnych.

Zawsze możemy liczyć na wsparcie funkcji centralnych i często wspomagamy inne zakłady naszym doświadczeniem i wiedzą. Ale prawda jest jedna: tym więcej możemy, im samochody przez nas produkowane są lepsze jakościowo a produkcja bardziej opłacalna. Tak więc to nie przypadek, że przy nowych koncepcjach zawsze najpierw przymierza się je do Gliwic jak np. ostatnio Chevroleta i Astrę V.

Uda się nam przetrwać na spokojniejszych wodach, gdy dookoła huczy kryzysowy sztorm?

- Jestem przekonany, że dzięki dyscyplinie fiskalnej Polska oprze się kryzysowi. Jesteśmy coraz bardziej kojarzeni z efektywnością i jakością, co powoduje, że wciąż jesteśmy atrakcyjni dla inwestorów. Widać to np. w segmencie poddostawców branży motoryzacyjnej. Ponadto Polacy potrafią pracować z pasją, a to gwarancja sukcesu.

Kieruje Pan firmą zatrudniającą setki osób, o której mówi się, że słynie ze skutecznego dialogu menedżerów z pracownikami i związkami zawodowymi. Musicie więc mieć jakiś patent na przekonywanie ludzi do tego, że pewnych rzeczy teraz wykonać się nie da, a inne - owszem - zrobić należy. Jak zatem dyskutować podczas kryzysu z załogą, aby od razu na wejściu nie dochodziło do spięć i zaognień?

- Od początku istnienia firmy stawialiśmy na dialog z pracownikami. Chcemy, aby tych 3 000 zatrudnionych ludzi było świadomych naszych celów, strategii, ale także problemów i potencjalnych trudnych decyzji, które czasem musimy podejmować. Mamy różne kanały komunikacyjne takiej jak: Forum Doradcze, Rada Pracownicza, związki zawodowe, spotkania z wszystkimi pracownikami, "okrągłe stoły". Zawsze jest nam po drodze z tymi, którym na sercu leży dobro firmy, nawet jeśli mają czasem odmienne poglądy. Zdecydowana większość naszych pracowników utożsamia się z zakładem i naprawdę im zależy. W czasie kryzysu szczególnie ważne jest traktowanie ludzi z szacunkiem, uczciwe informowanie o wszystkim i edukowanie załogi. Wtedy, nawet najtrudniejsze decyzje, są przyjmowane ze zrozumieniem.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Opel Gliwice: Musimy być maksymalnie elastyczni

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!