Paliwa ekologiczne: są uprawy, brakuje stacji i samochodów

Paliwa ekologiczne: są uprawy, brakuje stacji i samochodów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zamieszanie wokół biopaliw sprawia, że koncerny oferują u nas niewiele aut wykorzystujących mniej szkodliwy napęd.

W Polsce już kilkanaście firm produkuje dodatki do biopaliw, czyli etanol i estry olejów roślinnych - pisze "Rzeczpospolita". Nie ma za to stacji oferujących takie paliwa oraz aut mogących je wykorzystywać. Korzystanie z dodatków roślinnych wymaga zmian konstrukcyjnych, by niektóre części silnika nie zużywały się przedwcześnie.

General Motors Poland, który zaangażował się w promowanie paliw pochodzenia roślinnego, nie oferuje w Polsce aut, które mogłyby wykorzystywać bioetanol lub biodiesel, czyli mieszankę paliw naftowych z destylatami roślinnymi. – Jesteśmy gotowi w każdej chwili wprowadzić pełną gamę modeli Saab BioPower na polski rynek – zapowiada Wojciech Osoś z GM.

– Warunkiem jest jednak powstanie sieci stacji benzynowych oferujących dostęp do bioetanolu E85. W Szwecji, gdzie powszechnie dostępne jest paliwo z etanolu, koszty eksploatacji tego modelu są niższe, a na dodatek użytkownikom przysługują rozliczne ulgi

– zaznacza. Przyznaje, że jego firma nie dokonywała żadnych szacunków, ile i kiedy na polskim rynku będzie można sprzedawać auta z ekologicznymi silnikami.

Także Ford, który oferuje obecnie modele Focus i Ford C-MAX z silnikiem na paliwo alkoholowe, nie ma konkretnych prognoz sprzedaży samochodów z silnikami na etanol. Zamierza za to pod koniec roku zaoferować Mondeo, S-MAX i Galaxy napędzane bioetanolem. – Zależy nam na dostępności tych aut na rynku polskim – mówi Monika Dobrolubow z Ford Polska.

Marta Sieradzan z Renault Polska zapewnia, że jej firma ma i będzie powiększać liczbę dostępnych modeli i silników zasilanych biopaliwami. – Połowa samochodów Renault wyposażonych w silniki benzynowe oferowanych w Europie w 2009 roku będzie mogła funkcjonować na mieszance benzyny i etanolu. A wszystkie silniki Diesla w 2009 roku będą mogły wykorzystywać 30-proc. udział biodiesla – mówi. W Polsce dostępne są dwa modele dostawcze: Trafic i Master, które mogą działać na mieszance biodiesel B30, oraz osobowe Megane na bioetanol E85. Wkrótce mają pojawić się kolejne.

GM w swoich materiałach przyznaje, że samochód zasilany bioetanolem (E85) przejeżdża dystans 20 – 25 proc. krótszy niż na benzynie. Zaletą etanolu powinna być zatem niższa cena i wyższa liczba oktanowa, czyli większa wartość energetyczna.

Jednak najwięksi entuzjaści bioetanolu nie mogą go na razie zatankować. Powód? Brak stacji oferujących to paliwo. Wciąż nie ma bowiem rozporządzenia ministra gospodarki w sprawie warunków sprzedaży paliwa E85.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!