PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Paliwo drożeje - motoryzacja zwalnia

Autor: Gazeta Wyborcza
14-03-2008 10:58

Po fali zwolnień w fabrykach samochodów w USA, koncerny przymierzają się do skracania list płac także na Starym Kontynencie.

Za oceanem nastały ciężkie czasy dla kierowców i przemysłu motoryzacyjnego, który przez dekady był chlubą Ameryki. Gazeta Wyborcza przypomina jak to w sierpniu ub.roku rozpętał się kryzys na amerykańskim rynku kredytów hipotecznych i dolar zaczął gwałtownie tracić na wartości. Ceny ropy naftowej na świecie poszły ostro w górę. A ponieważ rachunki za ropę rozlicza się w dolarach, na stacjach benzynowych amerykańscy kierowcy muszą sięgać coraz głębiej do kieszeni.
Ceny benzyny w USA biją już rekordy - trzeba już zapłacić blisko 3,3 USD za galon, czyli 3,79 litra paliwa. Amerykański automobilklub AAA przewiduje, że latem - kiedy panuje największy tłok na drogach - za galon trzeba będzie zapłacić 4 USD. Widać już pierwsze efekty szoku cenowego. W lutym sprzedaż paliw silnikowych w USA była o 1% mniejsza niż w styczniu - podała amerykańska firma doradcza High Frequency Economics.

Po kryzysie hipotecznym wielu Amerykanów nie stać na kredyt na nowe auto. Wysokie ceny paliw również zniechęcają do zakupu czterech kółek. Widać to już w statystykach. W ub.r. Amerykanie kupili 16,15 mln nowych samochodów, prawie 0,5 mln mniej niż rok wcześniej. W tym roku będzie jeszcze gorzej. Pesymiści przewidują, że sprzedaż wyniesie 15,5 mln - najmniej w dekadzie.

Załamanie rynku nadeszło w fatalnym momencie dla amerykańskich koncernów samochodowych - GM, Forda i Chryslera. Dla nich ostry kryzys zaczął się już po huraganie Katrina, który w połowie 2005 r. zniszczył rafinerie w pobliżu Zatoki Meksykańskiej. Gazeta przypomina, że ceny paliw w USA gwałtownie wzrosły i koncerny zaczęły mieć problemy ze sprzedażą swoich aut, borykając się jednocześnie z coraz bardziej zaciekłą konkurencją producentów z Azji. Firmy z Detroit, stolicy amerykańskiej motoryzacji zaczęły ostro zaciskać pasa - GM postanowił zmniejszyć zatrudnienie w USA o 35 tys. ludzi, Ford o 25 tys. Po kilku miesiącach okazało się, że kurację trzeba zaostrzyć i koncerny wynegocjowały ze związkowcami ograniczenie ubezpieczeń, płac oraz kolejne zwolnienia. W przyszłym tygodniu 54 tys. zrzeszonych w związkach pracowników Forda ma zdecydować, czy dobrowolnie odejść z pracy w zamian za odszkodowanie sięgające 140 tys. USD. Na ich miejsce za niższe płace koncern chce zatrudnić mniejszą liczbę nowych pracowników. Podobną ofertę dostało 74 tys. związkowców z GM. Chrysler, który chciał w ten sposób zmniejszyć zatrudnienie o 10 tys. osób, nie może się doczekać chętnych.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 968 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

590 455 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.