Paliwo drożeje - motoryzacja zwalnia

Paliwo drożeje - motoryzacja zwalnia
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Po fali zwolnień w fabrykach samochodów w USA, koncerny przymierzają się do skracania list płac także na Starym Kontynencie.

Za oceanem nastały ciężkie czasy dla kierowców i przemysłu motoryzacyjnego, który przez dekady był chlubą Ameryki. Gazeta Wyborcza przypomina jak to w sierpniu ub.roku rozpętał się kryzys na amerykańskim rynku kredytów hipotecznych i dolar zaczął gwałtownie tracić na wartości. Ceny ropy naftowej na świecie poszły ostro w górę. A ponieważ rachunki za ropę rozlicza się w dolarach, na stacjach benzynowych amerykańscy kierowcy muszą sięgać coraz głębiej do kieszeni.

Ceny benzyny w USA biją już rekordy - trzeba już zapłacić blisko 3,3 USD za galon, czyli 3,79 litra paliwa. Amerykański automobilklub AAA przewiduje, że latem - kiedy panuje największy tłok na drogach - za galon trzeba będzie zapłacić 4 USD. Widać już pierwsze efekty szoku cenowego. W lutym sprzedaż paliw silnikowych w USA była o 1% mniejsza niż w styczniu - podała amerykańska firma doradcza High Frequency Economics.

Po kryzysie hipotecznym wielu Amerykanów nie stać na kredyt na nowe auto. Wysokie ceny paliw również zniechęcają do zakupu czterech kółek. Widać to już w statystykach. W ub.r. Amerykanie kupili 16,15 mln nowych samochodów, prawie 0,5 mln mniej niż rok wcześniej. W tym roku będzie jeszcze gorzej. Pesymiści przewidują, że sprzedaż wyniesie 15,5 mln - najmniej w dekadzie.

Załamanie rynku nadeszło w fatalnym momencie dla amerykańskich koncernów samochodowych - GM, Forda i Chryslera. Dla nich ostry kryzys zaczął się już po huraganie Katrina, który w połowie 2005 r. zniszczył rafinerie w pobliżu Zatoki Meksykańskiej. Gazeta przypomina, że ceny paliw w USA gwałtownie wzrosły i koncerny zaczęły mieć problemy ze sprzedażą swoich aut, borykając się jednocześnie z coraz bardziej zaciekłą konkurencją producentów z Azji. Firmy z Detroit, stolicy amerykańskiej motoryzacji zaczęły ostro zaciskać pasa - GM postanowił zmniejszyć zatrudnienie w USA o 35 tys. ludzi, Ford o 25 tys. Po kilku miesiącach okazało się, że kurację trzeba zaostrzyć i koncerny wynegocjowały ze związkowcami ograniczenie ubezpieczeń, płac oraz kolejne zwolnienia. W przyszłym tygodniu 54 tys. zrzeszonych w związkach pracowników Forda ma zdecydować, czy dobrowolnie odejść z pracy w zamian za odszkodowanie sięgające 140 tys. USD. Na ich miejsce za niższe płace koncern chce zatrudnić mniejszą liczbę nowych pracowników. Podobną ofertę dostało 74 tys. związkowców z GM. Chrysler, który chciał w ten sposób zmniejszyć zatrudnienie o 10 tys. osób, nie może się doczekać chętnych.

Przemysł motoryzacyjny ma dziś globalny charakter i problemy branży w USA zaczyna odczuwać już Europa. General Motors zaczął negocjować zwolnienie 5 tys. pracowników, głównie w Belgii, Niemczech i Hiszpanii. Ford sprzedał już inwestorom z Kuwejtu producenta luksusowych aut Aston Martin z Wielkiej Brytanii, a obecnie finalizuje sprzedaż kolejnych brytyjskich producentów luksusowych aut - Jaguara i Land Rovera - koncernowi Tata Motors z Indii.

Wzrost wartości euro wobec dolara bije też w te europejskie koncerny, które sprzedają dużo aut w USA. W lutym BMW postanowił zmniejszyć zatrudnienie o 8 tys. osób, aby poprawić swoją rentowność. W tym samym celu, kilkanaście dni temu, szwedzkie Volvo, które jest znaczącym graczem na rynku ciężarówek w USA, postanowiło przenieść z Finlandii do Polski produkcję miejskich autobusów.

Wysokie ceny paliw biją po kieszeniach także kierowców w Europie, więc tutejsze koncerny samochodowe mogą w najbliższym czasie pójść za przykładem konkurentów z USA i ogłosić nowe programy "racjonalizacji zatrudnienia".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Paliwo drożeje - motoryzacja zwalnia

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!