PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Panda systemowo ... upakowana

Autor: FAP, wnp.pl (AG)
18-11-2011 00:00
Panda systemowo ... upakowana

foto: FAP

Fiat promuje nową Pandę jako model, który kryje rozwiązania spełniające zarówno specyficzne potrzeby wobec auta jako środka codziennego transportu jak i wymagania dyktowane przez coraz większą wrażliwość na dbałość o środowisko naturalne i bezpieczeństwo. Do rozwiązań tych należą takie systemy, jak "Start&Stop", "Gear Shift Indicator" (GSI), "eco:Drive" i tryb ECO, zastosowane w silnikach TwinAir.

Nazwy i skróty systemów weszły już do żargonu technicznego i obecnie u Fiata funkcjonują pod wspólną nazwą "Air Technologies", czyli ekologiczno - technologicznego programu marki. Obok dobrze już znanych rozwiązań pojawiły się nowe, które do tej pory były stosowane tylko w segmencie samochodów droższych: "Low Speed Collision Mitigation" (LSCM) oraz "Blue&Me TomTom 2 LIVE".
System LSCM jest to innowacyjny układ wchodzący w zakres bezpieczeństwa czynnego, który monitoruje obszar przed samochodem i jeżeli nie dojdzie do reakcji kierowcy, automatycznie i delikatnie uruchamia hamulce. Zależnie od kilku parametrów (warunków drogowych, dynamiki pojazdu oraz toru jazdy pojazdów, rodzaju przeszkód i stanu nawierzchni), dzięki interwencji systemu - możliwe jest całkowicie uniknięcie zderzenia lub ograniczenie jego skutków.

Urządzenie zastosowane w nowej Pandzie oferuje dwie dodatkowe funkcje: automatycznego hamowania awaryjnego (Automatic Emergency Braking - AEB) i "Prefill". Pierwsza z nich dokonuje oceny położenia i prędkości przeszkód, prędkości auta (w zakresie poniżej 30 km/godz.), przyspieszenia bocznego, kąta skręcenia koła kierownicy oraz siły nacisku na pedał hamulca i jej zmiany oraz uruchamia hamowanie awaryjne (o ile nie zrobi tego kierowca). Natomiast funkcja "Prefill" wstępnie zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, aby zapewnić szybszą reakcję hamulców i krótszy czas hamowania.

System posiada laserowy czujnik zainstalowany w przedniej szybie, interfejs użytkownika i centralkę prowadzącą dialog z systemem "ESC" (Electronic Stability Control = elektronicznej kontroli stabilności).

W oparciu o te same zasady jak te stosowane w astronomii do pomiaru odległości pomiędzy satelitami, czujnik laserowy wykrywa obecność przeszkód przed autem, gdy zaistnieją pewne warunki "geometryczne": nałożenie się na siebie obrysu auta i przeszkody przekracza 40% szerokości pojazdu, a kąt potencjalnego zderzenia wynosi nie mniej niż 30 stopni. W sytuacji, gdy kierowca nie zdejmie nogi z pedału przyspieszenia, centralka systemu LSCM oprócz zażądania od centralki silnika zmniejszenia momentu obrotowego, uruchomi automatyczne hamowanie po otrzymaniu sygnału wymuszającego z czujnika laserowego. Ponadto, centralka systemu LSCM utrzyma hamowanie jeszcze przez 2 sek. po zatrzymaniu się auta, umożliwiając kierowcy bezpieczne wznowienie normalnej jazdy samochodem.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 072 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 699 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.