Państwa UE podnoszą poziom redukcji CO2 dla aut na 2030 rok

Państwa UE podnoszą poziom redukcji CO2 dla aut na 2030 rok
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Nowe samochody wypuszczane na rynek unijny w 2030 roku będą emitowały co najmniej 35 proc. mniej CO2 niż w 2021 roku - takie uzgodnienie zawarli w nocy z wtorku na środę unijni ministrowie środowiska. Poziom ten jest wyższy niż chciała Komisja Europejska.

Decyzja nie zapadła w Luksemburgu jednomyślnie, gdyż kraje unijne były mocno podzielone w tej sprawie. Najbardziej ambitni Szwedzi proponowali redukcję na poziomie 50 procent, a Czesi przekonywali, że nawet to co zaproponowała w ubiegłym roku KE, czyli 30 procent to dla nich za dużo.

Polska, razem z Niemcami, przekonywała, że 30-procentowy poziom ambicji jest najlepszy.

Berlin, Warszawa, a także kilka innych stolic, główne z regionu Europy Środkowo-Wschodniej przegrały jednak tę batalię, która będzie miała znaczenie dla przyszłego kształtu przemysłu samochodowego na Starym Kontynencie. Austriacka prezydencja nie przeprowadzała formalnego głosowania, bo udało jej się zabrać poparcie 20 krajów. - Jesteśmy w stanie zaakceptować ten kompromis - powiedział jeden z polskich dyplomatów.

Rada UE opowiedziała się za redukcją emisji z samochodów osobowych o 25 proc. do 2030 roku z pośrednim celem na 2025 rok wynoszącym 15 proc. Ministrowie wyznaczyli nieco niższy cel dla lekkich samochodów dostawczych, który ma wynosić 30 proc. w 2030 roku i 15 proc. w 2025 roku. Chodzi o średni spadek emisji nowo zarejestrowanych samochodów w UE w tych latach w porównaniu do 2021 roku. Obniżenie emisji CO2 zostanie rozdzielone między producentów na podstawie średniej wielkości ich floty pojazdów.

Cele jakie wyznaczyli ministrowie są niższe niż te przegłosowane przez Parlament Europejski. Europosłowie w swoim stanowisku opowiedzieli się za tym, żeby redukcja emisji CO2 zarówno dla samochodów osobowych jak i dostawczych wnosiła 40 proc. do 2030 roku. Negocjacje pomiędzy obiema instytucjami w tej sprawie mają się zacząć jeszcze w środę po południu. Niewykluczone, że ostatecznie cele Rady UE zostaną zbliżone do tych PE, bo część z zachodnich państw członkowskich wyraziła niezadowolenie z mało ambitnego - ich zdaniem - podejścia jakie zostało wypracowane.

Ministrowie środowiska zgodzili się na wprowadzenie specjalnych bodźców dla producentów zero- i niskoemisyjnych samochodów, by wprowadzali je na rynki, gdzie takich pojazdów jest mało. Postulat taki zgłaszał w czasie wtorkowych rozmów polski minister środowiska Henryk Kowalczyk.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Państwa UE podnoszą poziom redukcji CO2 dla aut na 2030 rok

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!