Październikowa sprzedaż aut lepsza od września ale ...

Październikowa sprzedaż aut lepsza od września ale ...
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W okresie I-IX 2008 liczba zarejestrowanych nowych aut osobowych w Polsce zwiększyła się o niemal 13%. Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wskazuje, że niestety, ten relatywnie wysoki wzrost nie oznacza, że sytuacja w Polsce jest dobra. Krajowy rynek od kilku lat znajduje się w kryzysie.

Liczba rejestrowanych nowych samochodów jest zdecydowanie niska w porównaniu do liczby Polaków. 231 575 zarejestrowanych aut w okresie 9 miesięcy daje w przeliczeniu na 1000 mieszkańców wynik na poziomie 6 aut. Wskaźnik ten jest jednym z najniższych w Europie. Pozwolił on na zajęcie przez Polskę przedostatniego miejsca na liście rankingowej krajów UE. Za nami jest tylko Bułgaria i Litwa ze wskaźnikiem 5 samochodów na 1000 mieszkańców.

Zanotowany na koniec września wzrost rejestracji lokuje się poniżej prognoz. Z miesiąca na miesiąc dynamika wzrostu zmniejsza się. Jeszcze w lutym przekraczała 30%, by w ciągu kolejnych miesięcy zmniejszyć się o ponad połowę. Bardziej dotkliwe spadki notowano w przypadku wyników sprzedaży autoryzowanych dealerów. Na koniec września poziom wzrostu sprzedaży zmniejszył się do 8,4%.

Przyczyn obserwowanego zjawiska jest wiele podaje w swoim raporcie IBRM Samar . Wśród nich można wyróżnić zarówno przyczyny wynikające z uwarunkowań wewnętrznych, jak i czynniki zewnętrze, ściśle powiązane z pogłębiającym się na świecie kryzysem. Po stronie czynników wewnętrznych znajdują się: wzrost oprocentowania kredytów, opóźniona reakcja producentów na umacniającą się złotówkę, co przy istniejącym, nie tylko medialnym obrazie polski jako rynku drogiego wywołało zwiększone zainteresowanie ofertą niezależnych importerów, brak przejrzystości oferty autoryzowanych dealerów wynikający z prowadzonych akcji promocyjnych i utrudniający jednoznaczne porównanie kosztów zakupu aut w autoryzowanej sieci i u niezależnych dostawców, wysoki poziom importu pojazdów używanych. Czynniki zewnętrze związane m.in. z kryzysem na rynkach finansowych stwarzają podstawę do obaw o przyszłość, co niewątpliwie ogranicza chęć do zadłużania się w bankach potencjalnych klientów, ograniczając tym samym zakupy z wykorzystaniem narzędzi finansowych.

Utrzymująca się wysoka popularność silników wysokoprężnych to zasługa rozwijającej się sprzedaży do firm. Pomimo wzrostów kosztów utrzymania Diesel wciąż oferuje lepszą "ekonomię", która wyraża się mniejszym zużyciem paliwa, co przy dużych przebiegach samochodów wykorzystywanych przez przedsiębiorców przemawia za zakupem samochodu wyposażonego w silnik wysokoprężny. Udział klienta instytucjonalnego w rejestracjach na koniec trzeciego kwartału bieżącego roku wyniósł 47,3%, co w liczbach bezwzględnych wynosi 109 527 samochodów. W porównaniu do roku ubiegłego zanotowano wzrost wynoszący 11,2%. Osoby prywatne zakupiły i zarejestrowały 122 048 nowych samochodów osobowych, o 14% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

IBRM Samar pisze, że trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie jaki będzie ostateczny wynik na koniec roku. Rynek jest nieprzewidywalny. Można jednak przypuszczać, iż sprzedaż samochodów przekroczy poziom 312 tysięcy sztuk zakładany w poprzednich miesiącach. Po trzech kwartałach roku kolejność na liście najpopularniejszych na polskim rynku marek pozostała niemal identyczna, jak na koniec I półrocza. W gronie 15 czołowych producentów tylko dwóch wykazało spadek rejestracji nowych samochodów w stosunku do ubiegłego roku; wskaźniki wzrostu wyników zdecydowanej większości firm wahają się od 4,7% (Opel) do 154,6% (Hyundai).
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Październikowa sprzedaż aut lepsza od września ale ...

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!