Perspektywy i problemy niezależnego moto-rynku

Perspektywy i problemy  niezależnego moto-rynku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ostatnio w Warszawie spotkali się przedstawiciele Komisji Europejskiej i polskiego rządu, reprezentanci niezależnych producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych oraz szefowie organizacji zrzeszających dystrybutorów części samochodowych z krajów członkowskich Unii Europejskiej, by wspólnie rozmawiać o branży motoryzacyjnej i jej przyszłości.

Kongres FIGIEFA po raz pierwszy odbył się w państwie tzw. "Nowej Unii". Kongres zorganizowany przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDSM), zastąpił w tegorocznym kalendarzu wydarzeń w branży motoryzacyjnej Konferencję Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego. Współorganizatorem Kongresu była także FIGIEFA, czyli międzynarodowa federacja reprezentująca niezależnych dystrybutorów, do której należy SDCM.

- Przesłanie Kongresu FIGIEFA i SDCM było jednoznaczne - branża motoryzacyjna potrzebuje odpowiednich regulacji prawnych, które pozwolą firmom na działanie w konkurencyjnych warunkach, stwierdził Alfred Franke, prezes SDCM.

Gościem honorowym Kongresu był Philippe Jean, szef Zespołu ds. Przemysłu Motoryzacyjne­go Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. przedsiębiorstw i przemysłu. Odgrywa on ważną rolę w pracach Grupy Wysokiego Szczebla CARS21, którą reaktywowano w końcu 2009 r. Nieustannie zmieniająca się branża motoryzacyjna wciąż potrzebuje nowych rozwiązań prawnych lub modyfikacji istniejących, by sprostać wyzwaniom, które przed nią stoją. Dlatego zadaniem CARS21 ma być określenie niezbędnych regulacji prawnych dla poprawy konkurencyjności i ekonomicznej sytuacji europejskiego sektora motoryzacyjnego.

Polska jest reprezentowana w CARS21 przez wicepremiera i ministra gospodarki Waldemara Pawlaka, a SDCM ma dwóch ekspertów w Grupach Roboczych, gdzie odbywa się merytoryczna praca nad przyszłymi ramami prawnymi. Mimo to, środowisko niezależnego rynku motoryzacyjnego odczuwa nierównowagę między koncernami samochodowymi a aftermarketem w pracach CARS21. Podczas panelu poświęconego tej tematyce Bogumił Papierniok, jeden z ekspertów SDCM w grupach roboczych CARS21 pytał o to Janusza Kipigrocha z Ministerstwa Gospodarki. Rynek napraw, części zamiennych i serwisu jako rynek niezależny od rynku nowych pojazdów jest jednocześnie jego niezbędnym uzupełnieniem. Decyzje techniczne, prawne i inne dotyczące nowych pojazdów nie mogą wywierać niekorzystnego wpływu na rynek napraw, części zamiennych i serwisu.

Philippe Jean wskazywał, że dostęp do informacji technicznej potrzebny jest wszystkim niezależnym operatorom, a nie tylko warsztatom: - Aby chronić rynek niezależny, dostęp do informacji technicznej musi być prawnie uregulowany tak, by niezależni operatorzy mogli bez problemu korzystać z otrzymanych informacji, stwierdził.

Przykładem bezpośredniego i korzystnego wpływu przepisów prawnych na funkcjonowanie firm ma być Klauzula Napraw. Po 3 latach od jej wprowadzenia w Polsce, widać że skorzystali na tym nie tylko przedsiębiorcy, ale także konsumenci i państwo. W krajach, gdzie obowiązuje, koncerny samochodowe obniżają ceny części, dopasowując je do cen oferowanych na niezależnym rynku. Tymczasem w krajach takich, jak Francja, gdzie producenci samochodów w bardzo restrykcyjny sposób korzystają z prawa ochrony wzorów widocznych części zamiennych, ceny są maksymalnie windowane. Np. w latach 2006-2011 ceny części motoryzacyjnych na rynku francuskim wzrosły o 26%, a w tym samym okresie średnia wrostu cen dóbr konsumpcyjnych wynosiła w tym kraju zaledwie 7%.

Gościom Kongresu (a wśród nich decydentom) pokazano też na przykładzie Polski, jak brak obaw o zastrzeżenie wzorów części wpłynął pozytywnie na wzrost produkcji i eksportu oraz poszerzenie asortymentu. Np. od czasu wejścia w życie Klauzuli Napraw, jeden z krajowych dystrybutorów zwiększył swoją sprzedaż części zewnętrznych poza granice kraju o niemal 90%. Dla porównania, w tym samym czasie wzrost sprzedaży części eksploatacyjnych wyniósł 38%. Jednocześnie liczba typów części zewnętrznych (referencji) dostępnych w ofercie tego dystrybutora wzrosła o 44%. Dzięki temu wzrosło także zatrudnienie i zwiększyły się przychody budżetu państwa.

- Klauzula Napraw umożliwiła konkurencję, która skutecznie ograniczyła szarą strefę i zmniejszyła segment "zrób to sam", wymuszając jednocześnie rywalizację jakościową między uczestnikami rynku, podkreślał Alfred Franke, prezes SDCM.

O tym, jak bardzo motoryzacja wpływa na państwo, przedsiębiorców i konsumentów mówili eksperci "Forum Motoryzacja dla wszystkich". Łączy ono ekspertów wywodzących się zarówno ze środowisk przedsiębiorców jak i nauki. Piotr Maciejewski, ekspert ds. nowych technologii potwierdził, że zmiany, jakie zaszły w budowie samochodów w ciągu ostatnich 20 lat zasługują na miano rewolucji technologicznej. Najlepszym przykładem było porównanie dwóch modeli tej samej marki - obecnie produkowany ma 70 sterowników elektronicznych, a jego odpowiednik z 1970 r. - zero.

- Rozwiązania odpowiedzialne za bezpieczeństwo są już powszechnie stosowane w samochodach, konieczna jest jednak ich regularna diagnostyka, co jest wyzwaniem dla stacji kontroli pojazdów, mówił Marcin Barankiewicz, ekspert ds. zapewnienia nowoczesnych ram prawnych. W planach jest diagnozowanie elektroniczne systemów bezpieczeństwa, ale by było to możliwe, koniecznie jest stworzenie wspólnego standardu przez producentów samochodów tak, by Stacje Kontroli Pojazdów mogły badać wszystkie auta przy użyciu jednego urządzenia.

Z kolei prezes Federacji Konsumentów, Aleksandra Frączek, ekspert ds. wolnej konkurencji i praw konsumenta, podkreśliła kwestię dostępności napraw coraz bardziej skomplikowanych samochodów dla konsumentów. Wolna konkurencja na rynku napraw i części zamiennych wymusza obniżenie cen i wzrost jakości usług. Brak barier dla konkurencji i korzystanie z prawa wyboru jest najlepszą gwarancją dostępności usług dla zmotoryzowanych klientów. Korzysta na tym każdy, nawet ci kierowcy, którzy odwiedzają wyłącznie autoryzowane stacje obsługi, gdyż konkurencja ze strony warsztatów niezależnych wymusza obniżanie cen nawet w ASO.

- Dotychczasowe osiągnięcia, w postaci przedłużenia rozporządzenia GVO czy wprowadzenia poprawek do rozporządzenia Euro 5 pokazały, jak ważne jest współdziałanie firm motoryzacyjnych. Jednocześnie wiadomo już, że przed niezależnym rynkiem motoryzacyjnym stoją nowe wyzwania, mówiła Sylvia Gotzen, sekretarz generalna FIGIEFA. Najpilniejszą kwestią jest określenie, w ramach tzw. Security Forum, w jaki sposób niezależni operatorzy będą korzystać z dostępu do jednostek sterujących pojazdów.
Kolejne wyzwania wiążą się z wdrożeniem systemu eCall (emergency call), gdzie kierowca jednym przyciśnięciem guzika będzie mógł wezwać pomoc. Problem w tym, że na podstawie tej infrastruktury tworzone są systemy wiążące kierowcę wyłącznie z autoryzowanymi stacjami obsługi, co stanowi barierę w wolnej konkurencji. Braki w tym obszarze to eliminacja z rynku warsztatów niezależnych, co przełoży się na wyższe ceny usług dla kierowców. Dlatego też temat ten znajduje się w obrębie zainteresowań FIGIEFA i SDCM.

Wyzwaniem dla motoryzacji jest także sprzedaż części i akcesoriów w Internecie. To zjawisko ma zarówno pozytywne, jak i negatywne strony, o czym przekonywał gości kongresu prezes francuskiego stowarzyszenia FEDA, Michel Vilatte: - Klient musi mieć pewność, że otrzyma część pasującą do jego samochodu, a przy dzisiejszej liczbie modeli aut i ich wariantów wyposażenia problem jednoznacznej identyfikacji potrzebnej części jest bardzo istotny. Internetowe "start-up'y” często nie mają takiej bazy wiedzy jaką dysponują tradycyjni dystrybutorzy i dlatego często wprowadzają w błąd kierowcę.
O sprzedaży przez Internet wspomniał również John Wormald z firmy konsultingowej autoPolis, zaznaczając, że części motoryzacyjnych nie można porównywać z książkami czy DVD, gdzie 24-godzinny czas dostawy jest wystarczający. Wśród tradycyjnych dystrybutorów standardem są dostawy części do warsztatów nawet trzy razy dziennie, co sprawia, że to ogniwo dystrybucji wydaje się nie być zagrożone.
W swojej prezentacji Wormald podkreślił znaczenie napraw dla segmentu autoryzowanego, dzięki którym dealerzy mogą generować zyski. Wszystko to za sprawą roboczogodziny, której koszt jest znacznie wyższy niż w warsztatach niezależnych oraz wyższych cen części zamiennych.

Analiza Johna Wormalda wykazała również, że światowy kryzys, wbrew obiegowym opiniom, nie był dla koncernów samochodowych ciosem. Potężne dotacje rządowe pozwoliły wyjść producentom z kryzysu obronną ręką: - Nie mieliśmy do czynienia z falą bankructw i przejęć. Niewiele zmieniło się też na rynku warsztatów i dystrybutorów - mimo pewnych konsolidacji struktura tych sektorów nie zmieniła się.
Także analiza MotoFocus przedstawiona przez Alfreda Franke pokazała, że trendy w przychodach dystrybutorów i producentów części motoryzacyjnych, zarówno w Polsce jak i Europie, są pozytywne. Prognozuje się, że niecałe 17% dystrybutorów oraz 18% producentów w Europie odnotuje spadki przychodów w trzech kwartałach br. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Tymczasem ok. 28% zarówno dystrybutorów, jak i producentów zanotowało wzrost przychodów w granicach 10-20%. Podobne tendencje występują w Polsce - w grupie dystrybutorów wszystkie analizowane firmy prognozowały wzrost przychodów, z czego 40% powyżej 10%. Natomiast w przypadku warsztatów, niemal 30% badanych spodziewa się utrzymania wyniku z ub.roku, a 23% przewiduje spadek.
- Podsumowując tegoroczny Kongres można powiedzieć, że prognozy dla niezależnego rynku motoryzacyjnego są pozytywne, choć nie oznacza to, że nie ma kwestii budzących zaniepokojenie. Co istotne jednak, zarówno przedstawiciele branży, jak i decydenci mają świadomość, że prawo w bezpośredni sposób wpływa na kondycję finansową firm, ich rozwój i możliwość generowania zatrudnienia i wpływów budżetowych, w czym wydatny udział ma sektor niezależny , mówi Alfred Franke, prezes SDCM.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Perspektywy i problemy niezależnego moto-rynku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!