Polska Izba Motoryzacji (PIM) analizowała ostatnio sytuacje sporne oraz rynek dostawców i odbiorców usług związanych z klimatyzacjami samochodowymi. Brano pod uwagę również sam proces napraw (również powypadkowych) samochodowych układów klimatyzacji odnosząc się do kosztów takich napraw.
Wszystkie powyższe czynności powinny być wykonane w ramach rzetelnej obsługi układu klimatyzacji po wymianie jednego z elementów i ulotnieniu się czynnika R134a. W związku z powyższym, mając na uwadze drastyczny wzrost cen w okresie letnim - środków używanych przy tego typu operacjach - Polska Izba Motoryzacji uznaje za niezbędne podniesienie refundacji przez firmy ubezpieczeniowe kosztów powyższej operacji do kwoty 250 zł netto (kwota uśrednia, kompromis pomiędzy kosztem usługi w ASO oraz serwisie niezależnym, dla aut osobowych z klimatyzacją jednostrefową, której pojemność nie przekracza 1,2 kg). Cena oparta jest na cenach takich środków jak czynnik R134a, środek UV (np. fluor), olej do klimatyzacji, środek do odgrzybiania oraz sprzęt
Polska Izba Motoryzacji zaznacza, że wpisanie przez wykonującego naprawę proponowanej lub wyższej kwoty za obsługę powypadkową układu klimatyzacji zobowiązuje go do wykonania ww czynności. W przypadkach, gdy uszkodzony pojazd posiada częściowo czynnik klimatyzacji (praktycznie nigdy nie jest to 100%) i konieczna jest wymiana jednego z elementów układu, to zaleca się aby poza czynnością o kodzie Audatex dopisywać koszt 100 zł netto na uregulowanie prawidłowej ilości czynnika, odgrzybienie i odpowiednie testy szczelności wraz z oczyszczeniem.
Nieprawidłowe wykonanie czynności podczas obsługi klimatyzacji skutkuje najczęściej uszkodzeniem dalszych jej elementów takich jak np. sprężarka klimatyzacji.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: PIM odnosi się do kosztów obsługi klimatyzacji