Tylko 6% Polaków, którzy kupili w 2007 r. samochód na użytek domowy, zdecydowało się na auto nowe. Pozostałe 94% zakupiło samochody używane, mające średnio ponad 10 lat, głównie sprowadzone z zagranicy.
W minionym roku Polacy przeznaczyli na samochód mniej niż rok wcześniej - średnia cena samochodu zakupionego w 2007 r. to 15 063 zł, a w 2006 r. - 17 376 zł.
Pojazdy używane, podobnie jak w roku 2006, trafiają na polskie drogi najczęściej poprzez prywatny import (26%). Na podobnym poziomie są też zakupy dokonywane od osób prywatnych (znajomych oraz krewnych) - 19%. Natomiast w porównaniu z rokiem 2006, ponaddwukrotnie wzrosły zakupy samochodów za pośrednictwem ogłoszeń w Internecie (z 7% w 2006 r. do 15% w 2007 r.). Wzrost znaczenia Internetu znalazł swoje odbicie w spadku zainteresowania pozostałymi źródłami zakupu samochodów, takimi jak ogłoszenia prasowe (spadek o 6 pp do poziomu 11%) oraz komisy (spadek o 4 pp do 14% w roku 2007).
Magdalena Sawińska, Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP: - Sytuacja na rynku motoryzacyjnym w roku ubiegłym z jednej strony napawa optymizmem, gdyż Polacy kupili więcej niż rok temu samochodów zarówno nowych, jak i używanych. Z drugiej jednak strony, może niepokoić brak wzrostu udziału samochodów nowych w ogólnej liczbie kupionych aut. Wśród kupionych pojazdów nadal dominują auta stare, ponad 10-letnie, co nie daje powodów do radości ani ich właścicielom, ani innym użytkownikom dróg w Polsce.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Polacy ciągle wybierają auta używane