XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Polsce wolno mniej niż Austrii i Czechom?

Polsce wolno mniej niż Austrii i Czechom?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Bruksela błyskawicznie likwiduje bariery dla importu używanych aut do Polski. Znacznie wolniej idzie jej znoszenie podobnych blokad w Austrii i Czechach

W czwartek prawnicy Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej oraz Ministerstwa Infrastruktury zaczną się wspólnie naradzać, co robić z przepisami o dodatkowych badaniach technicznych używanych aut z Zachodu przed ich rejestracją w Polsce - powiedział "Gazecie Wyborczej" rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Mikołaj Karpiński.

Trzy tygodnie temu Europejski Trybunał Sprawiedliwości uznał, że polskie przepisy są niezgodne z zasadą swobodnego przepływu towarów w UE, chociaż europejskie prawo zezwala na dodatkowe badania techniczne aut przed ich pierwszą rejestracją ze względu na bezpieczeństwo drogowe i ochronę środowiska.

Polska musi zmienić przepisy, ale nie może też się zgodzić, by na nasze drogi bez ograniczeń wjeżdżały pojazdy kwalifikujące się na złom albo pojazdy z kierownicą po prawej stronie. Do Trybunału polskie przepisy zaskarżyła Komisja Europejska w połowie 2006 r. Uznała, że dodatkowe badania ograniczają napływ używanych aut do Polski - choć przecież w ciągu 4 lat od wejścia do Unii Polacy sprowadzili z innych krajów UE 4 mln używanych aut. To rekord w dziejach europejskiej motoryzacji.

Brukseli nie podobało się też, że badania używanych aut z importu przed pierwszą rejestracją, które kosztują 92 - 297 zł, są droższe niż okresowe badania samochodów już zarejestrowanych w Polsce (62-177 zł) pisze "GW". Jednak dodatkowe badania techniczne używanych pojazdów w Polsce to symboliczna bariera w porównaniu z przepisami innych państw Unii, np. Austrii i Czech. Te państwa Bruksela napiętnowała dwa lata temu wraz z Polską.

Austriackie przepisy nie pozwalają zarejestrować żadnych używanych aut, które zarejestrowano w innych państwach UE przed wejściem Austrii do Wspólnoty, czyli przed 1995 r. - informowała Komisja Europejska dostrzegając to jednak dopiero po 12 latach członkostwa Austrii w Unii. Rzecznik Komisji Europejskiej Ton van Lierop nie potrafił wyjaśnić tego "GW". Austriackie przepisy Bruksela zaskarżyła do ETS w listopadzie ub.roku, ale wyroku jeszcze nie ma.

W Czechach nie można rejestrować aut, które mają więcej niż 5 lub 8 lat - wytknęła Pradze KE 2 lata temu, zarzucając Czechom, tak jak Polsce, że wymagają specjalnej kontroli technicznej przed rejestracją przywożonych aut. Czeskie przepisy ciągle obowiązują. - Komisja Europejska zaskarżyła je do ETS dopiero w styczniu tego roku - poinformował "GW" Ton van Lierop.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polsce wolno mniej niż Austrii i Czechom?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!