W ciągu pierwszych pięciu miesięcy br. sprzedano w Polsce 142 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o 0,7 proc.
- W krajach tych wprowadzono dopłaty do kupna nowego samochodu w zamian za oddanie używanego, co bardzo silnie ożywiło konsumentów, a przy okazji korzystają oni ze słabszej złotówki i niższych cen aut w Polsce. - powiedział Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, przy okazji prezentacji kolejnego „Raportu branży motoryzacyjnej 2009”.
O tym, że tyle aut znalazło kupców zagranicznych świadczy gwałtowny spadek pierwszych rejestracji w Polsce – ich liczba wzrosła o 16,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2008 r.
Prezentując dane statystyczne prezes PZPM podkreślił, że w tym roku występuje wielkie załamanie sprzedaży nowych samochodów ciężarowych. Od początku roku do maja sprzedano ich aż o 64 proc. mniej niż rok temu. Jedynie sprzedaż autobusów utrzymuje się na tym samym poziomie.
Z powodu załamania się europejskiego rynku motoryzacyjnego, spadła gwałtownie produkcja samochodów osobowych w Polsce (93 proc. z nich jest eksportowanych). W ciągu pięciu miesięcy br. wyprodukowano ich 362 tys. Wzrosła natomiast o 33 proc. produkcja autobusów, a Polska umocniła się jako piąty ich wytwórca w Europie.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Polska dealerem samochodów dla sąsiadów