PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polska motoryzacja nie chce być gorsza od amerykańskiej

Autor: Puls Biznesu
05-12-2008 05:13

Kryzys szaleje. Rząd przedstawi plan pomocy w grudniu. Branża też zakasała rękawy.

Załamanie sprzedaży samochodów, ograniczanie produkcji, zwolnienia. To już nie tylko zagrożenie. To codzienność przemysłu motoryzacyjnego na świecie - pisze "Puls Biznesu". Także w Polsce. Rządy wielu krajów rozpoczęły działania zmierzające do wsparcia tego sektora gospodarki. W ten nurt starają się wpisać i nasze władze.
— W grudniu Ministerstwo Gospodarki przedstawi projekt pierwszych mechanizmów wsparcia dla dotkniętego przez kryzys sektora motoryzacyjnego — zapowiedział wczoraj Waldemar Pawlak, wicepremier i minister gospodarki.

Według niego, w grę wchodzi możliwość bezpośredniego wspierania zatrudnienia u producentów.

— Dyskutujemy rozwiązania wykorzystujące doświadczenia amerykańskie. Kiedy firma nie prowadzi produkcji, pracodawca płaci pracownikom część wynagrodzenia, dostając jednocześnie wsparcie ze specjalnych funduszy. Pozwalają one, mimo braku produkcji, utrzymać zatrudnienie pracowników o wysokich kwalifikacjach — mówi minister Pawlak.

Producenci liczą na znacznie więcej.

— Ważne są gwarancje na kredyty obrotowe i poprawiające przepływy pieniężne. Kolejna sprawa wiąże się ze zmianami w kodeksie pracy. Chcielibyśmy bardziej elastycznie i bez konieczności konsultowania ze związkami zawodowymi ustalać czas pracy. Kluczowa jest też możliwość czasowej redukcji wynagrodzenia. Branża chciałaby też od rządu wsparcia finansowego na utrzymanie w firmie specjalistów — wylicza Janusz Wożniak, szef Związku Pracodawców Motoryzacji (ZPM) i prezes FSO.

Trzy grosze dorzucają też analitycy.

— Korzystne byłoby wsparcie ze strony administracji rządowej w staraniach o dostęp do funduszy z pakietu kredytowego Europejskiego Banku Inwestycyjnego czy dostęp do gwarancji kredytowych na inwestycje proekologiczne — twierdzi Wojciech Drzewiecki, prezes firmy Samar.

Nadzieja jest w ożywieniu popytu na auta.

— Skoro nie ma łatwego dostępu do kredytów, trzeba wzmacniać leasing. To pozwoli na utrzymanie popytu konsumenckiego na nowe samochody — twierdzi Waldemar Pawlak.

Dobrym pomysłem mógłby być znany z wielu innych krajów leasing konsumencki (obejmujący klientów indywidualnych).

Analitycy dodają:

— Niezbędna byłaby zmiana w systemie recyklingu pojazdów wprowadzająca zachęty finansowe dla właścicieli oddających zużyte pojazdy do demontażu oraz nabywających pojazdy spełniające obowiązującą obecnie normę emisji. Popyt mógłby się tez ożywić dzięki likwidacji podatku akcyzowego na rzecz podatku ekologicznego czy wprowadzeniu pełnego odpisu podatku VAT dla aut osobowych — wylicza Wojciech Drzewiecki.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 254 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

592 261 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 060 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.