Za 4 lata wszystkie sprzedawane w UE auta mają emitować co najwyżej 120 g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr. Wtedy przekroczenie limitu emisji będzie kosztowało 35 euro za każdy gram nadmiarowej emisji od każdego samochodu. W 2015 r. będzie to już 95 euro.
Dziś sprzedawane w Europie auta emitują średnio ok. 160 g CO2 na km. W Polsce średnia wynosi 155 g/km. Różnica jest wynikiem nieco innej struktury sprzedaży (większy udział samochodów mniejszych).
Biorąc pod uwagę wielkość sprzedaży i średni roczny przebieg 25 tys. km, Instytut Samar wyliczył, że przy sprzedaży 293 305 samochodów - tak liczona sumaryczna emisja CO2 - wyniosłaby 1 135 656 ton. Na pierwszym miejscu znajdowaaby się Toyota (126 633 t.), a po niej w kolejności Skoda (121 259), Fiat (99 912), Opel (98 179) i Ford (83 084). Pomijając jedną sztukę Maybacha (390 g/km), to przy ustalonym założeniu najmniej wyemitowałyby modele amerykańskie - Corvette (21 ton) i Hummer (25). Samar podkreśla, że łączna sprzedaż to zaledwie 5 sztuk, ale ich emisja to przeszło 46 ton. Hummer H2 z silnikiem o poj. 6.2 litra emituje 512 g/km, czyli więcej niż 5 Smartów ForTwo jednocześnie.
Do rekordzistów rynku należą SUV-y z topowymi jednostkami benzynowymi, których pojemność przekracza 4,5 litra. Rodzynkami są Maybach i Mercedes klasy R z jednostką AMG. Najbardziej oszczędne i jednocześnie najmniej szkodliwe są modele miejskie z silnikami diesla. Najbardziej ekologicznym modelem na rynku jest Smart ForTwo z silnikiem diesla o poj. 0.8 (45 KM). W czołówce znajdują się również Toyota Aygo, Citroen C1 i Peugeot 107, MINI z silnikami wysokoprężnymi oraz nowy Fiat 500. Dobre lokaty zajmują hybrydowe modele klasy kompakt - Toyota Prius i Honda Civic IMA.
W rankingu segmentów, najmniejszą średnią ważoną emisję CO2 mają samochody klasy mini (136 g/km) i małe (139 g/km). Na drugim końcu plasują się samochody luksusowe (251 g/km), sportowe (217 g/km) i terenowe (213 g/km). Średnia dla modeli zasilanych benzyną wynosi 157 g/km, a dla diesli 152 g/km.
Samar podkreśla, że to tylko "najczystszy" fragment rynku motoryzacyjnego w Polsce. Znacznie większy poziom emisji wytwarzają samochody ciężarowe, a także stare samochody osobowe, których wiek przekracza 10 lat, a ich udział w imporcie wciąż stanowi blisko 50% (489 454 szt.). W całym 2007 roku sprowadzono 994 564 auta, o 21,8% więcej niż rok wcześniej.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Polska poniżej średniej w dziedzinie emisji CO2