Polska poniżej średniej w dziedzinie emisji CO2

Polska poniżej średniej w dziedzinie emisji CO2
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Za 4 lata wszystkie sprzedawane w UE auta mają emitować co najwyżej 120 g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr. Wtedy przekroczenie limitu emisji będzie kosztowało 35 euro za każdy gram nadmiarowej emisji od każdego samochodu. W 2015 r. będzie to już 95 euro.

Niemieccy producenci (specjalizujący się w produkcji dużych aut) proponowali na grudniowym posiedzeniu w Brukseli, by większy ciężar samochodu automatycznie pozwalał na dużo wyższe limity emisji i żeby kary za przekroczenie limitów były małe. Koncerny z Włoch i Francji sugerowały jak najmniejsze odchylenia od przyjętego limitu i szybko rosnące kary. Ostatecznie Komisja zaproponowała, by nowy limit emisji był tylko uśrednioną wartością dla całej floty samochodów. Cięższe modele dostaną wyższe limity (np. 150 g CO2/km dla aut o wadze ponad 2 t.). Koncerny będą też mogły łączyć się w grupy, np. Porsche mogłoby wtedy obliczać swoją średnią razem z producentem małych aut. Komisja zapewnia - krzywa ustalająca limity jest tak skonstruowana, że większy koszt poniosą producenci paliwożernych samochodów.

Dziś sprzedawane w Europie auta emitują średnio ok. 160 g CO2 na km. W Polsce średnia wynosi 155 g/km. Różnica jest wynikiem nieco innej struktury sprzedaży (większy udział samochodów mniejszych).

Biorąc pod uwagę wielkość sprzedaży i średni roczny przebieg 25 tys. km, Instytut Samar wyliczył, że przy sprzedaży 293 305 samochodów - tak liczona sumaryczna emisja CO2 - wyniosłaby 1 135 656 ton. Na pierwszym miejscu znajdowaaby się Toyota (126 633 t.), a po niej w kolejności Skoda (121 259), Fiat (99 912), Opel (98 179) i Ford (83 084). Pomijając jedną sztukę Maybacha (390 g/km), to przy ustalonym założeniu najmniej wyemitowałyby modele amerykańskie - Corvette (21 ton) i Hummer (25). Samar podkreśla, że łączna sprzedaż to zaledwie 5 sztuk, ale ich emisja to przeszło 46 ton. Hummer H2 z silnikiem o poj. 6.2 litra emituje 512 g/km, czyli więcej niż 5 Smartów ForTwo jednocześnie.

Do rekordzistów rynku należą SUV-y z topowymi jednostkami benzynowymi, których pojemność przekracza 4,5 litra. Rodzynkami są Maybach i Mercedes klasy R z jednostką AMG. Najbardziej oszczędne i jednocześnie najmniej szkodliwe są modele miejskie z silnikami diesla. Najbardziej ekologicznym modelem na rynku jest Smart ForTwo z silnikiem diesla o poj. 0.8 (45 KM). W czołówce znajdują się również Toyota Aygo, Citroen C1 i Peugeot 107, MINI z silnikami wysokoprężnymi oraz nowy Fiat 500. Dobre lokaty zajmują hybrydowe modele klasy kompakt - Toyota Prius i Honda Civic IMA.

W rankingu segmentów, najmniejszą średnią ważoną emisję CO2 mają samochody klasy mini (136 g/km) i małe (139 g/km). Na drugim końcu plasują się samochody luksusowe (251 g/km), sportowe (217 g/km) i terenowe (213 g/km). Średnia dla modeli zasilanych benzyną wynosi 157 g/km, a dla diesli 152 g/km.

Samar podkreśla, że to tylko "najczystszy" fragment rynku motoryzacyjnego w Polsce. Znacznie większy poziom emisji wytwarzają samochody ciężarowe, a także stare samochody osobowe, których wiek przekracza 10 lat, a ich udział w imporcie wciąż stanowi blisko 50% (489 454 szt.). W całym 2007 roku sprowadzono 994 564 auta, o 21,8% więcej niż rok wcześniej.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polska poniżej średniej w dziedzinie emisji CO2

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!