Polska stała się składnicą europejskiego złomu

Polska stała się składnicą europejskiego złomu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dziesiątki tysięcy używanych samochodów z Europy Zachodniej jest rozbieranych w Polsce na części zamienne. To, co z nich zostanie trafia do setek punktów skupu złomu.

Teoretycznie od dwóch lat złomowaniem starych samochodów powinny się zajmować wyłącznie koncesjonowane stacje demontażu. Ich uruchomienie wymagało zakupu drogich urządzeń zabezpieczających przed skażeniami ekologicznymi przy rozbieraniu pojazdów. W zamian stacje uzyskały wyłączność na wydawanie zaświadczeń niezbędnych do wyrejestrowania pojazdów - pisze "Rzeczpospolita".

Na rynku pozostały jednak zwykłe punkty skupu złomu, które nie mają żadnych ograniczeń w kupowaniu części i karoserii samochodowych. Według przedstawicieli branży do koncesjonowanych stacji demontażu co roku trafia około 100 tys. pojazdów, a co najmniej drugie tyle rozbieranych jest w składnicach złomu, nieobjętych żadną kontrolą, gdzie cena za tonę sięga 700 złotych.

Teoretycznie każdy sprowadzony zza granicy pojazd powinno się zarejestrować w ciągu 30 dni. Wcześniej od aut osobowych trzeba też zapłacić akcyzę. Adam Małyszko, szef sieci stacji Ambit, twierdzi, że tych przepisów nikt nie przestrzega, bo nie ma sankcji dla tych, którzy obowiązków nie dopełnią. Dlatego możliwe jest potraktowanie pojazdujako zbioru części i sprzedanie ich w zwykłych skupach złomu.

Jak tłumaczy Małyszko, formalnie składnice złomu mają ograniczenia w przyjmowaniu samochodów sprowadzonych zza granicy, jednakże ich właściciele całkowicie ignorują obowiązujące prawo. Z uwagi na nieprecyzyjne przepisy dotyczące reguł wyrejestrowania i złomowania pojazdów w poszczególnych krajach Unii, Polska stała się dobrym krajem do przeprowadzania nielegalnej rozbiórki aut. Nie działa dobrze system rejestracji pojazdów. Można się ich pozbyć i zgłosić fakt sprzedaży, podając np. dane zmarłej osoby.

O zjawisku sprowadzania samochodów zagranicznych tylko po to, aby rozebrać je na części wiedzą pracownicy służb granicznych i celnych. Nie mogą jednak zatrzymać osób sprowadzających, jeśli auto jest sprawne i nie może być zakwalifikowane jako odpad.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polska stała się składnicą europejskiego złomu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!