Rumunia została liderem w sprzedaży nowych aut w nowych państwach członkowskich Unii Europejskiej. Od 2 lat Rumuni kupują więcej nowych samochodów osobowych niż Polacy.
W Europie Zachodniej największy boom w salonach sprzedaży panował przede wszystkim w 12 nowych państwach członkowskich UE. Kierowcy z tych państw kupili w 2007 roku prawie 1 mln 165 tys. nowych aut, o 14,5% więcej niż rok wcześniej. W 15 "starych" państwach członkowskich panowała stagnacja - tamtejsi kierowcy kupili 14 mln 363,3 tys. nowych aut, praktycznie tyle samo co w roku 2006.
Polacy kupili w ub.roku 293,3 tys. nowych pojazdów osobowych, prawie 23% więcej niż rok wcześniej. Ale to nie wystarczyło, by pokonać Rumunię, która w zeszłym roku przystąpiła do Unii i od razu stała się moto-liderem wśród tuzina państw nowej UE. Chociaż Rumunów jest niemal dwa razy mniej niż Polaków, to kupują więcej nowych aut - w zeszłym roku - 312,5 tys., o 26% więcej niż rok wcześniej. W ten sposób już od 2 lat Rumunia dzierży tytuł lidera motoryzacji w Europie Środkowej, który wcześniej niemal przez pół wieku należał do Polski.
Sprzedaż nowych aut w Polsce załamała się, kiedy w maju 2004 r. przystąpiliśmy do UE, pisze GW. Zniesiono wtedy praktycznie wszystkie ograniczenia w imporcie używanych samochodów i przez niespełna 4 lata Polacy sprowadzili z Unii prawie 3,5 mln aut z "drugiej ręki", w większości mających już ponad 10 lat. - To ewenement w Europie - podkreślał niedawno Wojciech Drzewiecki, szef firmy Samar, ekspert branży motoryzacyjnej. Odwrotnie postąpiła Rumunia i przystępując do UE, wprowadziła ograniczenia podatkowe w rejestracji używanych pojazdów. W efekcie w ub.roku Rumuni sprowadzili ok. 120 tys. używanych pojazdów z innych państw UE, jedną piątą więcej niż w ostatnim roku przed przystąpieniem do Wspólnoty. Ale ograniczając napływ używanych aut, Bukareszt nie dopuścił do kryzysu na rynku nowych pojazdów. Gazeta przypomina, że w ślady Polski poszła tylko Bułgaria, która przystępując w 2007 roku do Unii zniosła w pełni bariery dla używanych aut. W ub.roku Bułgarzy sprowadzili 352 tys. używanych aut, dwa razy więcej niż w 2006 r. - szacuje Dacia, rumuńska firma z grupy Renault.
W Europie Zach. największy zawód koncerny samochodowe przeżyły w Niemczech. Po podwyżce z 16 do 19% stawki VAT, przy rosnących cenach paliw, sprzedaż nowych pojazdów w Niemczech była w 2007 roku prawie o jedną dziesiątą mniejsza niż rok wcześniej i spadła do poziomu, jakiego nie notowano za Odrą od czasu zburzenia muru berlińskiego. Największy w Europie Zach. spadek sprzedaży nowych aut, prawie o 14% zanotowano w Finlandii. Ale to akurat był przejaw rozsądku - od lutego br. Finlandia obniża podatki od nowych samochodów. Największy na Zachodzie wzrost sprzedaży zanotowano we Włoszech, gdzie kierowcy złomujący samochody starsze niże 10-letnie dostają 800 euro przy zakupie auta nowego.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Polska za Rumunią w rankingu sprzedaży nowych aut