PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polski rynek autobusowy w 2011 roku

Autor: JMK Analizy Rynku Transportowego
23-01-2012 00:00
Polski rynek autobusowy w 2011 roku

foto: wnp.pl (AG)

W 2011 r. odnotowano wzrost sprzedaży nowych autobusów w Polsce aż o 28%. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 1 377 autobusów o dopuszczalnej masie calkowitej (dmc) powyżej 3,5 t, czyli o 305 szt. więcej niż rok wcześniej.

Wyraźny wzrost sprzedaży nowych autobusów w Polsce to efekt przede wszystkim doskonałej koniunktury panującej w segmencie autobusów miejskich, gdzie licznie realizowane projekty inwestycyjne pozwoliły na szeroką wymianę taboru, podaje JMK Analizy Rynku Transportowego. W tej kategorii zanotowano 32% wzrost dostaw w porównaniu z 2010 r., co pozwoliło osiągnąć rekordowy poziom 927 autobusów. W poszczególnych segmentach rynku wygląda to następująco:
- segment międzymiastowy: został zatrzymany kilkuletni trend spadkowy. W 2011 r. zakupiono o 22% więcej autobusów niż rok wcześniej - głównie za sprawą zamówień firmy Mobilis, która rozpoczęła realizację pakietu inwestycyjnego w zakupionych od Ministerstwa Skarbu PKS-ach;
- segment turystyczny: po raz pierwszy w historii zrealizowano jednorazowe zamówienie na dostawę 30 autokarów (dla firmy PolskiBus), co odbiło się na całorocznym wyniku (+39%);
- minibusy: podobnie jak w segmencie międzymiastowym pozytywny bilans (+15,43% r/r) zawdzięcza się inwestycjom firmy Mobilis zarówno w autobusy do obsługi linii miejskich , jak i regionalnych.
Jak podaje JMK wyjątkiem w optymistycznym obrazie polskiego rynku autobusowego jest segment pojazdów szkolnych. W 2011 r. nie sprzedano ani jednego gimbusa, podczas gdy rok wcześniej gminy zamówiły 3 egz.

67% wszystkich sprzedanych w 2011 roku autobusów należało do kategorii miejskiej. Wynik 927 sprzedanych pojazdów jest najlepszy w historii i pobił dotychczasowy rekord z 2008 r. (887 szt.). To efekt gigantycznego kontraktu dla Warszawy (nazwanego też "kontraktem stulecia"), w ramach którego Miejskie Zaklady Autobusowe odebrały 168 pojazdów. Dodatkowo firma Mobilis zakupiła 33 autobusy do obsługi stołecznych linii, co zapewniło Warszawie zdecydowane 1. miejsce w zakresie odnowy miejskiej floty. Łącznie w 2011 r. na stołeczne ulice trafiło 201 nowych autobusów. Ostateczna lista rankingowa pod kątem zrealizowanych taborowych inwestycji to w 2011 r:
1. MZA Warszawa – 168 autobusów (148 - Solaris; 20 - Solbus);
2. MPK Poznań - 59 autobusów (Solaris);
3. ZTM Lublin - 47 (20 - Autosan; 27 - Mercedes-Benz);
4. UM Białystok - 36 (Solaris);
5. Mobilis Warszawa - 33 (Solaris);
6. PKS Bielsko-Biała (powiat Bielski) - 31 (Autosan);
7. MPK Kraków - 31 (16 - Mercedes-Benz, 13 - Solaris i 1 - Autosan);
8. MPK Poznań - 30 (Solaris);

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 873 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

582 764 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.