W 2011 r. odnotowano wzrost sprzedaży nowych autobusów w Polsce aż o 28%. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 1 377 autobusów o dopuszczalnej masie calkowitej (dmc) powyżej 3,5 t, czyli o 305 szt. więcej niż rok wcześniej.
- segment międzymiastowy: został zatrzymany kilkuletni trend spadkowy. W 2011 r. zakupiono o 22% więcej autobusów niż rok wcześniej - głównie za sprawą zamówień firmy Mobilis, która rozpoczęła realizację pakietu inwestycyjnego w zakupionych od Ministerstwa Skarbu PKS-ach;
- segment turystyczny: po raz pierwszy w historii zrealizowano jednorazowe zamówienie na dostawę 30 autokarów (dla firmy PolskiBus), co odbiło się na całorocznym wyniku (+39%);
- minibusy: podobnie jak w segmencie międzymiastowym pozytywny bilans (+15,43% r/r) zawdzięcza się inwestycjom firmy Mobilis zarówno w autobusy do obsługi linii miejskich , jak i regionalnych.
Jak podaje JMK wyjątkiem w optymistycznym obrazie polskiego rynku autobusowego jest segment pojazdów szkolnych. W 2011 r. nie sprzedano ani jednego gimbusa, podczas gdy rok wcześniej gminy zamówiły 3 egz.
67% wszystkich sprzedanych w 2011 roku autobusów należało do kategorii miejskiej. Wynik 927 sprzedanych pojazdów jest najlepszy w historii i pobił dotychczasowy rekord z 2008 r. (887 szt.). To efekt gigantycznego kontraktu dla Warszawy (nazwanego też "kontraktem stulecia"), w ramach którego Miejskie Zaklady Autobusowe odebrały 168 pojazdów. Dodatkowo firma Mobilis zakupiła 33 autobusy do obsługi stołecznych linii, co zapewniło Warszawie zdecydowane 1. miejsce w zakresie odnowy miejskiej floty. Łącznie w 2011 r. na stołeczne ulice trafiło 201 nowych autobusów. Ostateczna lista rankingowa pod kątem zrealizowanych taborowych inwestycji to w 2011 r:
1. MZA Warszawa – 168 autobusów (148 - Solaris; 20 - Solbus);
2. MPK Poznań - 59 autobusów (Solaris);
3. ZTM Lublin - 47 (20 - Autosan; 27 - Mercedes-Benz);
4. UM Białystok - 36 (Solaris);
5. Mobilis Warszawa - 33 (Solaris);
6. PKS Bielsko-Biała (powiat Bielski) - 31 (Autosan);
7. MPK Kraków - 31 (16 - Mercedes-Benz, 13 - Solaris i 1 - Autosan);
8. MPK Poznań - 30 (Solaris);
9. PKM Katowice - 25 (Mercedes-Benz);
10. ZKM Gdańsk - 22 (Mercedes-Benz).
Tytuł najlepiej sprzedającego się autobusu miejskiego w Polsce w 2011 r. zdobył Solaris Urbino 18 (233 szt. w tym 4 w wersji hybrydowej).
Raport JMK Analizy Rynku Transportowego wskazuje, że w segmencie autobusów międzymiastowych sytuacja jest zdecydowanie lepsza niż przed rokiem. Zanotowano sprzedaż 114 pojazdów (+22,58%), z czego najwięcej dostarczył Autosan (54,4% udziałów), Iveco (21,9%) i SOR (12,3%) i w zasadzie tylko te trzy firmy obsługują ten segment rynku w Polsce. Z większych kontraktów JMK odnotowuje dostawy autobusów do przewozu więźniów marki Autosan (15 szt.) oraz pojazdów Iveco Irisbus typu Crossway dla firmy Mobilis. W 2011 r. po raz pierwszy polscy klienci inwestują w autobusy lokalne z obniżonym wejściem do obsług podmiejskich i regionalnych połączeń. Pierwsze zakupione tego typu konstrukcje to SOR CN8,5/9,5/12 oraz Solbus SN11L dla PKS Rzeszów. Pod tym względem powoli gonimy m.in. naszych południowych sąsiadów. Tytuł najlepiej sprzedającego się autobusu międzymiastowego w Polsce w 2011 roku zdobył Irisbus Crossway 10,6M z wynikiem 24 szt.
W segmencie autobusów turystycznych nastąpił wzrost sprzedaży o 39 szt. (+31,2%). To rezultat, który z jednej strony jest efektem przedsezonowych inwestycji polskich firm(szersze zakupy przeprowadzili m.in.: Sindbad, Bomatur, Almabus, Zawadzkie, Agat), zaś z drugiej startem platformy PolskiBus.com, która zakupiła 30 piętrowych autobusów Van Hool TD 921 Altan. W 2012 r. przewidziany jest odbiór kolejnych 38 autokarów tej marki. Dodatkowo w tym roku spodziewać się nalęzy zakupu 27 autobusów marki Setra pod kątem obsługi transportowej Euro 2012 realizowanej przez polskie konsorcjum firm Sinbad i Raf Trans. Liderem segmentu w 2011 roku został tradycyjnie Mercedes-Benz (23,8% udziałów), który wyprzedził debiutantującego w Polsce Van Hool-a oraz siostrzaną markę - Setra. Tytuł najlepiej sprzedającego się autobusu turystycznego w Polsce w 2011 roku zdobył TD921 Altano (30 szt.).
W segmencie minibusów specjaliści z JMK odnotowali wzrost sprzedaży o 23 szt. (+15,43%) do poziomu 172 egz. To m.in. efekt dostaw minibusów marki Iveco Irisbus Daily - w tym także w wersji miejskiej Urby - dla grupy transportowej Mobilis. Tytuł najlepiej sprzedającego się minibusa w Polsce w 2011 r. zdobył Mercedes-Benz Sprinter 519 CDI z zabudową CMS Auto (67 szt.).
W segmencie autobusów szkolnych cały czas panuje cisza. Aktualnie gminy notorycznie wyprzedają darowane im przed laty gimbusy i nie przeprowadzają żadnych inwestycji w nowy tabor. Kontrole przeprowadzane przez Instytut Transportu Drogowego wskazują na coraz gorszy stan pojazdów, którymi dzieci są wożone do szkół.
Podsumowując, JMK Analizy Rynku Transportowego wskazuje, że osiągnięty w 2011 r. rezultat to najwyższy punkt na fali wznoszącej sprzedaż autobusów w Polsce po kryzysie z 2009 r. Niestety, unijne projekty, z których w zasadniczej części pochodzą pieniądze na inwestycje bedą się konczyły, co oznacza powrót chudych lat, choć nastąpi to pewnie zapewne dopiero od przyszłego roku. Potem tyrzeba cierpliwie czekać na kolejną turę pieniędzy z Funduszy Europejskich, które pojawią się w latach 2014-2020.
Z prognoz analityków z JMK wynika, że w roku 2012 zostanie sprzedanych ok. 1 100 autobusów (-20%), a w strategicznym miejskim segmencie osiągnięty zostanie pułap ok. 550-650 szt. Na chwilę obecną na 2012 r. już jest zakontraktowanych 171 autobusów.
W 2011 r. niekwestionowanym liderem autobusowego rynku w Polsce był Solaris Bus & Coach. Dzięki sprzedaży 493 pojazdów (+25,76%) marka osiągnęła udział w rynku poziomie 35,8%, w tym 53% w segmencie miejskim.
Na 2. miejscu w rankingu - z wynikiem 189 sprzedanych autobusów (+56%) - uplasowała się marka Mercedes-Benz, która dostarczyła 150 miejskich pojazdów do swoich strategicznych klientów, m.in. Katowic, Lublina, Bydgoszczy, Gdańska, Zielonej Góry, Bielsko-Białej i Kielc.
Na 3. pozycji znalazł się Autosan, głównie dzięki kontraktowi dla powiatu Bielsko-Biała oraz unijnemu zamówieniu ZTM Lublin (w sumie 147 sprzedanych autobusów; +54,72%), w tym 85 w wersji miejskiej. Producent z Sanoka dostarczył autobusy ZTM Lublin oraz do takich miast jak: Świdnica, Żagań, Kraśnik i Elbląg.
Trójkę producentów z "pudła" goni Iveco Irisbus, CMS oraz MAN. W dalszej części rynkowego rankingu są w Polsce: Scania, Solbus, SOR, Setra, Van Hool, VDL, MAZ, Otokar, Volvo, Isuzu i AMZ.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Polski rynek autobusowy w 2011 roku