XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Polski start-up buduje systemy dla pojazdów elektrycznych

Polski start-up buduje systemy dla pojazdów elektrycznych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Łódzki start-up Born Electric tworzy innowacyjne rozwiązania napędowe dla lekkich pojazdów elektrycznych. Na razie system testowany jest w gokartach elektrycznych, ale - zdaniem jego twórców - w przyszłości może być wykorzystywany np. w skuterach czy małych miejskich samochodach.

  • BE Plug&Drive - jest gotowym systemem napędowym zdolnym zastąpić silnik spalinowy.
  • Zaprojektowana bateria wielowoltowa, multiplikuje 12 V i może zostać użyta w dowolnym rozwiązaniu - od 12 V do 96 V.
  • Inżynierowie z łódzkiego start-upu tworzą też inteligentny sterownik, który adaptuje się do samego silnika.

Born Electric jest jednym z 10 start-upów, które 4 października zaprezentują się przed Prezydentem RP oraz przedstawicielami polskich i zagranicznych funduszy VC, w ramach cyklu #StartupyWPałacu, organizowanego przez Kancelarię Prezydenta RP i Fundację Startup Poland.

Born Electric zajmuje się projektowaniem i budową systemów napędowych z alternatywnym, innowacyjnym rozwiązaniem sterowania wraz z multifunkcyjną baterią. Ich rozwiązanie - BE Plug&Drive - jest gotowym systemem napędowym zdolnym zastąpić silnik spalinowy w lekkim pojeździe, maszynie czy platformie. Obecnie jest on testowany w gokartach.

"Nasz start-up tworzy modułowe rozwiązania napędowe dla lekkich pojazdów elektrycznych. Zauważyliśmy lukę na rynku, ponieważ dużo firm musi tworzyć te napędy od zera, natomiast my proponujemy gotowe rozwiązanie składające się z baterii, sterownika i silnika" - powiedział PAP Szymon Madziara z Born Electric.

Zaprojektowana bateria wielowoltowa, multiplikuje 12 V i może zostać użyta w dowolnym rozwiązaniu - od 12 V do 96 V. "Czyli można ją np. spiąć do samochodu gdzie będzie zasilać instalację 12 V lub np. przepiąć do skutera gdzie pracować będzie generując 48 V. Jest to możliwe dzięki systemowi BMS, który monitoruje pracę baterii i inteligentnie dostosowuje się do rekonfiguracji ogniw" - opisuje rozmówca PAP.

Inżynierowie z łódzkiego start-upu tworzą też inteligentny sterownik, który adaptuje się do samego silnika, dzięki czemu można zwiększyć jego efektywność i zasięg pojazdu.

W zaprojektowanym przez nich gokarcie elektrycznym tylna oś jest rozłączona, dzięki czemu osobno napędzane są oba tylne koła. "Mamy dwa silniki napędowe i dwa sterowniki do tych silników, dzięki czemu jesteśmy w stanie dostarczać moment na poszczególne koła z osobna i tak go regulować, żeby poprawiać trakcję tego pojazdu na torze" - wyjaśnił współtwórca projektu Tigran Soghbatyan.

Jak podkreślił, zwykły gokart spalinowy ma sztywną tylną oś i nie ma mechanizmu różnicowego steru, zatem za każdym razem w zakręcie gokart hamuje i ma złe warunki jezdne i skrętne. "Tutaj mamy naturalny mechanizm różnicowy. Do tego regulacja momentu na każdym kole pomaga nam przejechać zakręt i jest to pojazd bardziej zbliżony do zwykłego samochodu" - zaznaczył.

Twórcy rozwiązania podkreślają, że będzie mogło być ono zastosowane w innych pojazdach tj. skuterach bądź małych samochodach miejskich. Ich zdaniem, w porównaniu do spalinowych odpowiedników, będzie charakteryzowało się dużo wyższą sprawnością w mieście.

"Ten napęd posiada też możliwość wysokiej efektywności regeneracji energii, dzięki czemu w cyklu miejskim, gdzie często przyspieszamy i hamujemy, ta energia jest po prostu regenerowana i wykorzystywana ponownie, a nie wytracana na ciepło hamulców" - zaznaczył.

Twórcy innowacyjnego elektrycznego systemu napędowego liczą, że młodzi ludzie startujący na gokartach przekonają się do potencjału, jaki leży w napędzie elektrycznym i przestanie być on traktowany jako wolny i nudny rodzaj napędu. "Mamy nadzieję, że ludzie będą podchodzić do tego rodzaju napędu z większym optymizmem i będą w przyszłości chętniej przesiadać się ze spalinowych na bezgłośne, elektryczne samochody" - dodał Soghbatyan.

Twórcy systemu liczą, że dzięki wizycie w Pałacu Prezydenckim będą mieli szansę wypromować swój pomysł, a ich wizja zacznie się urzeczywistniać. "Będziemy również mieli szansę porozmawiać z inwestorami i dzięki temu być może zyskamy nowe fundusze na rozwój i badania naszego pomysłu" - ocenił Madziara.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polski start-up buduje systemy dla pojazdów elektrycznych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!