W 2007 r. park samochodowy Polaków urósł o 9 proc., do prawie 14,6 mln aut - podał GUS. To czyni z nas szósty rynek Europy
Wszystko wskazuje na to, że sam indywidualny import w tym roku przekroczy nawet 1,1 mln pojazdów. Do tego dojdzie sprzedaż ponad 300 tys. nowych aut. Z drugiej strony rocznie wyrejestrowywanych jest w naszym kraju ok. 200 tys. aut. Możemy zatem przekroczyć poziom 400 samochodów na tysiąc mieszkańców.
– To świetna informacja, choć wciąż daleko nam do zachodnioeuropejskich standardów. Szkoda tylko, że wzrost parku samochodowego dzieje się kosztem średniego wieku pojazdów – komentuje Marek Konieczny, prezes Polskiej Izby Motoryzacji Consulting. – Niestety mamy kolejny rząd, który nie zachęca ludzi do wymiany samochodów na nowsze. Niekoniecznie nowe, ale nowsze, a zatem bezpieczniejsze i mniej szkodliwe dla środowiska – dodaje.
Średni wiek auta w Europie to ok. ośmiu lat. Tymczasem w Polsce wskaźnik ten przesunął się z 14 lat w 2006 r. do 14,3 w roku 2007. Wojciech Drzewiecki z Instytutu Samar zaznacza, że to nie jest wina importu indywidualnego. Sprowadzamy bowiem coraz nowsze modele. Przeciętny wiek rejestrowanego w Polsce po raz pierwszy auta spadł w 2007 r. do ośmiu lat (z 11) - czytamy w "Rzeczpospolitej".
– Wzrost średniego okresu eksploatacji wynika z faktu, iż sprowadzane auta używane częściej uzupełniają istniejący park, niż służą wymianie używanych dotychczas – mówi Drzewiecki. Stąd choć w Unii ok. 70 proc. zarejestrowanych pojazdów ma mniej niż dziesięć lat, w Polsce ten odsetek to ledwie 34 proc.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Ponad 14 lat to średni wiek auta w Polsce