Ponad 30% wzrost produkcji zanotowała w ub. roku fabryka Fiat Auto Poland w Tychach, w odniesieniu do roku 2007. Z taśm zakładu zjechało blisko 474 tys. szt. aut tej marki - wynika z danych firmy.
Przedstawiciele Forda nie podają danych dotyczących produkcji, ograniczając się do informacji, że do końca ubiegłego roku na 19 rynkach sprzedano w sumie 4 335 egz. nowego forda ka. Gdy we wrześniu ub. roku uruchamiano w Tychach produkcję, spodziewano się, że do końca roku produkcja sięgnie ok. 20 tys. szt., a w 2009 r. do 120 tys. samochodów.
Wg danych Fiata, w ub. roku tyska fabryka wyprodukowała 473 839 aut tej marki, wobec 361 787 rok wcześniej. Wzrost to przede wszystkim efekt rozbudowy fabryki i rozpoczęcia produkcji fiata 500, którego w ub. roku wytworzono 195 637.
Europejskim liderem w swoim segmencie oraz marką nr 1 Fiata w Polsce pozostaje panda - w ubiegłym roku z taśm zjechało 247 131 szt. tego modelu. 25 166 szt. to fiat 600 (dawne seicento), a 5 905 - abarth 500. Przedstawiciele Fiata podkreślają, że kolejny rok utrzymuje się duży popyt na pandę na rynkach zagranicznych. W 2003 r. sprzedawano 70 115 szt. tego modelu, w 2007 już 260 695, a w ub. roku 247.131 egzemplarzy.
- Na podkreślenie zasługuje także fakt, że te rekordowe wyniki uzyskano prowadząc równolegle prace związane z uruchomieniem produkcji kolejnych nowych wersji samochodów: panda panda (na gaz ziemny), abarth 500 oraz nowego samochodu dla konkurencji (w 2008 r. wyprodukowano 19 046 tych samochodów - podaje komunikat FAP.
97,12% (ponad 460,2 tys.) wyprodukowanych w ub. roku w Tychach fiatów trafiło na eksport do 73 państw. Najwięcej (ponad 274,8 tys.) do Włoch, a także m.in. do Francji (40,2 tys.), Niemiec (34,5 tys.), Anglii (25,7 tys.), Holandii (14,5 tys.), Hiszpanii (blisko 11,5 tys.), a także np. Japonii (4,1 tys.). Fiaty z Tychów jeżdżą też w tak odległych krajach jak Meksyk, Nowa Zelandia, Argentyna czy RPA.
W Polsce w minionym roku Fiat Auto Poland sprzedał łącznie 42 231 aut osobowych i dostawczych, czyli o 7,5% więcej niż w roku 2007. Złożyła się na to w większości sprzedaż samochodów osobowych (30 105 sztuk), głównie fiata (29 232 szt., wzrost o 5,1%), alfa romeo (573, - 28,9%), lancia (289, + 56%) i abarth (11 szt.). Mniejszą sprzedaż samochodów marki alfa romeo firma tłumaczy przerwą produkcyjną w I kw. 2007 r., wynikającą z konieczności reorganizacji procesu produkcyjnego w zakładzie Alfy we Włoszech.
Ubiegłoroczne wyniki sprzedaży dają Fiatowi 9,4% udziału w polskim rynku i III miejsce w rankingu najchętniej wybieranych w kraju marek. Największe wzrosty zainteresowania zanotowały modele bravo (+45,8%), sedici (+45,4%) i linea (+34,2%).
W segmencie aut dostawczych Fiat pozostaje liderem rynku - wynik 12 126 szt. sprzedanych pojazdów (+15,7%) - dał firmie udział w rynku rzędu 20,6%. Liderem rynku jest model Ducato (5 074 szt., +38%).
Po zakończonej w ub.roku rozbudowie tyski zakład stał się największą fabryką Fiata w Europie i drugą, po brazylijskiej, na świecie. Roczne zdolności produkcyjne rosną docelowo do ok. 600 tys. aut. Fiat i kooperujące z nim firmy usługowe i serwisowe zatrudniają w Tychach łącznie ok. 11 tys. pracowników.
Prognozy produkcji w 2009 r. uzależnione są od sytuacji rynkowej. Na razie, mimo kryzysu na europejskim rynku motoryzacyjnym, Fiat nie odczuł zmniejszenia zamówień. Rzecznik FAP Bogusław Cieślar zapewnia, że firma monitoruje sytuację i będzie dostosowywać się do wymagań rynku.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Ponad 30% na plusie w tyskim Fiacie