Producenci aut z USA chcą kolejnych miliardów od rządu

Producenci aut z USA chcą kolejnych miliardów od rządu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dwa koncerny samochodowe zagrożone bankructwem: General Motors i Chrysler zwróciły się do rządu o kolejne, dodatkowe pożyczki na łączną kwotę 21,6 mld dolarów, niezbędne - jak twierdzą - dla uzdrowienia swej sytuacji finansowej.

Obie firmy proszą o te fundusze w przedstawionych we wtorek wieczorem (czasu USA) planach naprawy, które były warunkiem wypłacenia poprzednich pożyczek przyznanych im przez Kongres.

GM otrzymał już pożyczkę rządową w wysokości 13,4 miliarda dolarów, a obecnie domaga się dalszych 16,6 mld dolarów (w sumie zatem 30 mld dol.). Dodatkowo stara się jeszcze o co najmniej 7,7 mld dol. od Ministerstwa Energetyki na rozwój technologii zapewniających większą oszczędność paliwa.

Chrysler dostał już 4 miliardy dolarów, ale chce kolejnych 5 miliardów. W przedstawionym planie uzdrowienia sytuacji stwierdził, że jeśli nie otrzyma nowej pożyczki i nie uzyska ustępstw ze strony związków zawodowych i wierzycieli będzie musiał ogłosić upadłość.

W swoim planie naprawy GM zapowiada zamknięcie kolejnych pięciu fabryk - poza tymi, które już planuje zamknąć - oraz zwolnienie w tym roku 47 000 pracowników w fabrykach na całym świecie. Chce też zlikwidować tysiące zakładów dealerskich. Planuje poza tym stopniowo zaprzestać produkcji kilku modeli: Hummera jeszcze w tym roku, Saturna w 2011 r. i zmniejszenie produkcji Pontiaca. Planuje też sprzedaż Saaba.

Chrysler, którego sytuacja jest najtrudniejsza, zapowiada zmniejszenie produkcji o 100 000 pojazdów. W Kongresie nasilają się głosy, aby koncernowi temu odmówić dalszych kredytów.

Ford, trzeci z "Wielkiej Trójki" z Detroit, jest w najlepszym stanie i nie zwrócił się jak dotąd o pożyczkę rządową.

W przedstawionych we wtorek planach dość ogólnikowo mówi się o zmniejszeniu kosztów w drodze redukcji świadczeń pracowniczych. Na mocy porozumienia między trzema koncernami a związkami zawodowymi pracowników przemysłu samochodowego (UAW) uzgodniono pewne cięcia płac, ale kością niezgody pozostaje m.in. niezmiernie kosztowna opieka lekarska pracowników.

Kontrakty zbiorowe przewidują ubezpieczenia medyczne także dla pracowników emerytowanych i ich rodzin, co ze względu na rosnącą liczbę emerytów i astronomicznie wysokie koszty leczenia w USA stanowi ogromne obciążenie dla trzech koncernów.

W toku negocjacji uzgodniono utworzenie specjalnych funduszów powierniczych, z których wypłacano by świadczenia medyczne i które byłyby finansowane przez związki zawodowe i pracodawców.

Ci ostatni, zwłaszcza w Chryslerze, ociągają się z wpłacaniem pieniędzy do tych funduszy, proponując w zamian akcje - których wartość drastycznie spadła.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Producenci aut z USA chcą kolejnych miliardów od rządu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!