XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Producenci części samochodowych narzekają na nowe progi redukcji CO2 i Brexit

Producenci części samochodowych narzekają na nowe progi redukcji CO2 i Brexit
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wartość produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych w Polsce w 2018 r wyniosła 89,3 mld zł, o 5,8 proc. więcej niż w roku 2017 - podał we wtorek szef Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) Alfred Franke.

  • Producenci części zatrudniają w Polsce ponad 147 tys. osób. To ponad 80 proc. miejsc pracy całego przemysłu motoryzacyjnego.
  • Największymi wyzwaniami na 2019 rok dla branży dystrybutorów i producentów części samochodowych w Polsce są unijne regulacje dotyczące redukcji emisji CO2 i Brexit.
  • Nowe progi redukcji CO2 i przestawienie transportu na niskoemisyjny dzieje się zbyt szybko. Dzisiaj, jako branża, nie jesteśmy do tego przygotowani. Żeby przestawić się na nowe linie, nowe asortymenty, potrzeba więcej czasu - powiedział Alfred Franke.

Eksport zwiększył się w ub. roku o 4,8 proc., do 50 mld zł - dodał.

"Od kilku lat obserwujemy spadek dynamiki produkcji i sprzedaży części i akcesoriów motoryzacyjnych" - powiedział na wtorkowej konferencji prasowej prezes SDCM. "Jednocześnie eksport części i akcesoriów stanowi 60 proc. całego sektora motoryzacyjnego, plasując Polskę na 10 miejscu pod względem wielkości eksportu części na świecie" - dodał.

Franke zaznaczył, że "motoryzacja to jedna z największych i najbardziej produktywnych gałęzi polskiej gospodarki, odpowiedzialna za 8 proc. PKB". "Producenci części zatrudniają w Polsce ponad 147 tys. osób. To ponad 80 proc. miejsc pracy całego przemysłu motoryzacyjnego" - przypomniał.

Dodał, że największymi wyzwaniami na 2019 rok dla branży dystrybutorów i producentów części samochodowych w Polsce są unijne regulacje dotyczące redukcji emisji CO2 i Brexit.

"Nowe progi redukcji CO2 i przestawienie transportu na niskoemisyjny dzieje się zbyt szybko. Dzisiaj, jako branża, nie jesteśmy do tego przygotowani. Żeby przestawić się na nowe linie, nowe asortymenty, potrzeba więcej czasu" - powiedział Franke.

W ocenie szefa SDCM jeszcze większym problemem w krótkim terminie (29 marca) może być wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej bez żadnej umowy. "Taki scenariusz będzie miał negatywny wpływ na polską branżę dystrybutorów i producentów części motoryzacyjnych, bo Zjednoczone Królestwo stanowi jeden z pięciu głównych rynku zbytu dla polskich producentów części" - zaznaczył. "Twardy Brexit będzie oznaczać powrót do pełnej kontroli na granicach, przywrócenie ceł, podwójne obowiązki homologacyjne, a dalej - dłuższy czas oczekiwania na części, problemy z terminową realizacją zamówień. To wszystko spowoduje znaczący wzrost kosztów" - wyjaśniał.

"Na tym nie koniec wyzwań" - dodał Franke. "Problemem są również szybko rozwijające się dalekowschodnie internetowe platformy handlowe, światowe wojny cenowe i wzrost popularności carsharingu" - wymienił.

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych zrzesza 153 największych graczy przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld zł. rocznie tworzących ponad 300 tys. miejsc pracy.

SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych).
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Producenci części samochodowych narzekają na nowe progi redukcji CO2 i Brexit

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!