PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Producenci samochodów fałszują statystyki sprzedaży

Autor: Puls Biznesu
07-12-2007 05:24

W Polsce zarejestrowano o blisko 30 tys. mniej nowych samochodów, niż zdołali sprzedać dilerzy. Traktowanie aut używanych jako nowe, reeksport pojazdów, sprzedaż do dilerów. To tłumaczy różnice.

Dane producentów dotyczące sprzedaży nowych aut w Polsce skrajnie różnią się od danych rejestracyjnych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Od stycznia 2006 do końca września 2007 r. w ten sposób - gdzieś po drodze - zniknęło w czarnej dziurze 28,8 tys. samochodów - informuje "Puls Biznesu".
Najbardziej jaskrawy przypadek dotyczy BMW. Niemiecki koncern w tym okresie raportował do Samaru sprzedaż 4357 nowych samochodów, w CEPiK zarejestrowano jednak tylko 2525 sztuk, czyli o ponad 40 proc. mniej.

- BMW raportuje do Samaru także sprzedaż aut używanych jako nowych - zwraca uwagę w "PB" Paweł Kacprzyk, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), oraz szef Volvo Auto Polska.

BMW to niejedyny taki przypadek. Podobna sytuacja dotyczy np. Audi. Importer tych aut, firma Kulczyk Tradex, zgłosiła sprzedaż 5453 aut, a w CEPiK pojawiła się liczba 4197.

- Tych aut nie zarejestrowano w Polsce albo nadal - choć to mało prawdopodobne - stoją na placach u dilerów. Ten problem dotyczy także kilku innych popularnych marek, np. Volkswagena, Skody, Seata. Zastanawiające jest to, że istotne różnice nie występują w przypadku marek japońskich, Forda czy Opla - zaznacza w dzienniku prezes Kacprzyk.

Problem w mniejszym czy większym stopniu dotyczy także kilku innych marek: Łady, Ssangyonga czy Intralla. W tym ostatnim przypadku znajdująca się obecnie w upadłości spółka raportowała (od stycznia 2006 do września 2007) sprzedaż 281 pojazdów, podczas gdy CEPiK nie zarejestrował ani jednego.

Jedną z podstawowych przyczyn różnic w statystykach sprzedażowych i rejestracyjnych jest definicja sprzedaży. Nie wszyscy producenci stosują jednolitą definicję, mówiącą, że za samochód sprzedany należy uznać ten, który fizycznie został wydany klientowi ostatecznemu - wyjaśnia "PB".

Niektóre firmy jako sprzedaż klasyfikują auta sprzedane do dilerów. Tego typu sprzedaż nie ma nic wspólnego z rejestracją. Rzeczywista rejestracja tych aut odbywa się z opóźnieniem. Może być ono kilkudniowe, a w skrajnych przypadkach - nawet kilkumiesięczne.

Producenci i importerzy uwzględniają też w raportach samochody sprzedane klientom zagranicznym (samochód fizycznie opuszcza granice Polski). Takie przypadki notowaliśmy także w tym roku. Na większą skalę sprzedawano i wywożono samochody m.in. Audi, Seata i Volkswagena.

Kolejnym wytłumaczeniem różnic w statystykach jest wprowadzanie do statystyk samochodów używanych sprowadzanych bezpośrednio przez dystrybutora Według producenta samochód, który nie "opuścił" systemu księgowego firmy mimo jego używania, wciąż jest traktowany jako niesprzedany. Dopiero jego wydanie klientowi finalnemu oznacza, z jego punktu widzenia, sprzedaż - czytamy w "Pulsie Biznesu".
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 072 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 699 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.