Koszt montażu w Rosji samochodów zagranicznej marki jest o 5% wyższy niż w Europie i 15-20% wyższy niż w Chinach czy Korei Płd., poinformował dziennik "Wiedomosti", powołując się na europejskiego przedstawiciela sektora.
PSMA Rus montuje samochody w fabryce w Kałudze z części dostarczanych z Sochaux na wschodzie Francji. Nawet jeśli płace robotników są netto o wiele niższe niż w Europie, to wg Altona konstruktorzy muszą brać pod uwagę koszty transportu zatrudnionych do miejsca pracy lub koszty szkolenia, które zwiększają wydatki.
Inni przedstawiciele sektora już wcześniej narzekali na wysokie koszty produkcji samochodów w Rosji.
Wg cytowanego przez "Wiedomosti" Jewgienija Bogdanowa, dyrektora firmy konsultingowej AT Kearney w Rosji, koszt transportu w Rosji i cła przywozowe sprawiają, że samochód wyprodukowany w Europie jest kilkakrotnie droższy niż koszt importu części do montażu na miejscu. Zagraniczne koncerny nie zamierzają więc ograniczać produkcji w Rosji w najbliższych latach. Alton wskazał, że PSMA Rus chce zwiększyć produkcję w Kałudze ponad początkowo planowane 125 tys. samochodów rocznie.
W 2010 r. wg stowarzyszenia europejskich przedsiębiorców w Rosji (AEB), zrzeszającego większość zagranicznych firm w tym kraju, sprzedaż aut wzrosła w ciągu roku o 30%, a w pierwszych 10 miesiącach br. o 43 %.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Produkcja aut w Rosji droższa ale i tak się opłaca