Produkcja Pandy wróci do Polski? FCA w Polsce nie ma takich informacji

Produkcja Pandy wróci do Polski? FCA w Polsce nie ma takich informacji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przedstawiciele Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Poland nie mają informacji nt. powrotu modelu Panda do Polski. Wskazują jedynie na publiczne wypowiedzi szefa koncernu Sergia Marchionne. Za świadczące o możliwości przeniesienia produkcji pandy do Polski uznały je włoskie media.

"Nic nie mamy, poza wypowiedzią pana Marchionne podczas konferencji prasowej w Genewie" - powiedziała PAP rzeczniczka FCA Poland Beata Dziekanowska "Podczas niej (Marchionne - PAP) potwierdził, że produkcja pandy zostanie przeniesiona" - zaznaczyła. "My również dowiedzieliśmy się o tym podczas konferencji" - dodała.
Czytaj także: Produkcja Pandy nie musi wrócić do Polski, ale prawdopodobnie wróci

Dziekanowska zapewniła, że wypowiedź Marchionne była nowością dla wszystkich i dotąd nie dokonywano żadnych działań organizacyjnych w kwestii, której dotyczyła. Przypomniała też, że takie decyzje podejmowane są na poziomie centralnym koncernu.

Druga generacja fiata pandy była produkowana w fabryce w Tychach w latach 2003-12. Produkcję trzeciej generacji tego auta ulokowano we włoskiej fabryce koncernu w Pomigliano d'Arco, nieopodal Neapolu. Od kilkunastu miesięcy w mediach pojawiają się informacje, że kolejna wersja pandy może znów trafić do fabryki w Tychach.

We wtorek Marchionne w czasie salonu samochodowego w Genewie, powiedział, że produkowana obecnie w Pomigliano d'Arco "panda pójdzie gdzie indziej, nie teraz, około 2019-2020 r.". Zaznaczył następnie, że fabryka ta ma "zdolności do produkowania innych aut". Wyjaśnił, że będą powstawać tam modele Alfa Romeo lub Maserati.

Mówiąc o Pomigliano d'Arco, Marchionne stwierdził: "Dzisiaj nic zmieniamy niczego, fabryka produkuje dobrze, ale następna panda nie będzie produkowana ani tam, ani we Włoszech". Podkreślił, że koncern bardzo dużo zainwestował w fabrykę w Kampanii i dodał, że ma ona przed sobą "perspektywy".

W reakcji na tę wypowiedź włoskie gazety na swoich stronach internetowych wskazały fabrykę w Polsce jako prawdopodobne ponowne miejsce produkcji pandy w przyszłości. Taką hipotezę postawił m.in. dziennik "Corriere della Sera".

Jak napisała w piątek "Rzeczpospolita", z jej ustaleń wynika, że FCA ogłosi decyzję o przeniesieniu produkcji pandy z Pomigliano d'Arco do fabryki w Tychach we wrześniu 2017 r. Na podstawie "nieoficjalnego, ale bardzo wiarygodnego" źródła gazeta podała, że związana z tym inwestycja pochłonie przynajmniej 1,5 mld złotych, a zatrudnienie przy produkcji znajdzie co najmniej 800 nowych pracowników.

Według źródeł "Rzeczpospolitej" nie będzie trudności z finansowaniem tego projektu, ponieważ tyska fabryka od kilku lat nie płaciła pod jego kątem dywidendy do centrali.

W rekordowym 2009 r. tyska fabryka Fiata wyprodukowała ponad 600 tys. samochodów. W 2013 r., już po zaprzestaniu produkcji pandy, było to 295,7 tys., w 2014 r. - 313,9 tys., w 2015 r. - 302,6 tys., a w ub. roku - 273,8 tys. samochodów. Ubiegłoroczny 9,5-procentowy spadek, to efekt zakończenia produkcji forda ka.

Głównym modelem tyskiego zakładu pozostaje fiat 500 - w ubiegłym roku z linii produkcyjnych zjechało ponad 193,7 tys. egzemplarzy tego modelu, w tym ponad 17,8 tys. spokrewnionego z "pięćsetką" modelu abarth 500, który zanotował wzrost sprzedaży (prawie o 3 tys. sztuk).

Zauważalnie wzrosła też produkcja Lancii Ypsilon - modelu, który podobnie jak Fiat 500 w 2015 r. został udoskonalony i odświeżony. W zeszłym roku w Tychach powstało ponad 67,4 tys. lancii, trafiających przede wszystkim na rynek włoski - rok wcześniej produkcja wyniosła niespełna 57,8 tys. egzemplarzy.

Według wcześniejszych informacji, w minionych trzech latach tyska fabryka FCA zainwestowała ok. 180 mln euro w przygotowanie nowych wersji wytwarzanych w Tychach fiata i abartha 500 oraz Lancii Ypsilon. Przy utrzymującym się stabilnym popycie na te modele spółka spodziewała się ustabilizowania wielkości produkcji.

FCA Poland zatrudnia obecnie blisko 3,1 tys. pracowników. Kilkakrotnie więcej pracuje w firmach kooperujących z tyską fabryką. FCA jest największym eksporterem w branży motoryzacyjnej w Polsce. Należy do częścią światowego koncernu Fiat Chrysler Automobiles, siódmego na świecie producenta samochodów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!