PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przebojem wdarliśmy się na rynek. Polska centrum elektrycznych autobusów

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
13-01-2018 06:01 |  aktualizacja: 12-01-2018 21:50

W Polsce mamy swoich rodzimych producentów autobusów elektrycznych jak Solaris, Ursus i Solbus, mamy też takie firmy, które poważnie przymierzają się do takiej produkcji, np. Rafako. Swoje zakłady produkcyjne mają tutaj znane firmy, jak Volvo i Scania i one także produkują autobusy elektryczne. Więc Polska staje się już centrum produkcji autobusów elektrycznych w Europie - mówi WNP.PL Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, były minister środowiska.

Co to znaczy?

- To znaczy, że musimy uniknąć sytuacji, w której stare samochody z napędem spalinowym z rynków, które naprawdę promują rozwój pojazdów elektrycznych, będą wypychane do państw, w których te regulacje są mniej rygorystyczne. Polska nie jest samotną wyspą i musimy bardzo uważnie patrzeć na to, jak postępuje rozwój elektromobilności w innych państwach europejskich. Żyjemy we wspólnym rynku europejskim i nie powinniśmy dopuścić do sytuacji, gdzie Polska będzie miejscem, do którego będą wypychane niepotrzebne, stare pojazdy spalinowe, uznane gdzie indziej za przestarzałe, np. niemające pozwolenia na wjazd do centrów miast Europy Zachodniej.

Czy zapisy ustawy są realne? Projekt mówi, że do końca 2020 r. w Polsce ma być 6 tys. punktów ładowania plus 400 punktów ładowania szybkiego. Do końca 2020 r. mamy 3 lata, co oznacza, że w rok powinniśmy średnio budować ok. 2 tys. punktów. Czy przy obecnym tempie jest to realne?

- Nie powinniśmy myśleć o przyszłości, patrząc wstecz. Rzeczywiście, dziś mamy w Polsce bardzo mało punktów ładowania pojazdów elektrycznych, to są pojedyncze miejsca, nie można swobodnie planować podróży samochodem elektrycznym pomiędzy głównymi miastami, a i w miastach punkty są porozrzucane sporadycznie i przypadkowo. Jeżeli zważymy, że w Polsce jest kilkanaście milionów samochodów, to widzimy, że trzeba będzie budować dziesiątki, jeśli nie setki, tysięcy punktów ładowania rocznie! Tak się stanie, ale oczywiście nie od razu.

Trzeba pamiętać, że cyfry wynikające z ustawy są pochodną regulacji europejskich i że ustawa, poza tym, że jest ustawą promującą elektromobilność w Polsce, jest również implementacją dyrektywy o paliwach alternatywnych. Projekt dyrektywy został napisany w 2014 r., czyli w czasach bardzo odległych technologicznie od tego, co wiemy dzisiaj i bardzo odległych od tego, w jaki sposób technologia samochodów elektrycznych będzie wyglądała np. w 2020 r. Punktów ładowania będzie przybywać, jeżeli tylko będziemy umieli stworzyć przyjazny dla inwestorów system regulacyjny. Tego typu dyskusja, jak stworzyć najbardziej przyjazny dla inwestorów system regulacyjny w obszarze ładowania, będzie się prawdopodobnie toczyła w parlamencie.

Zdaniem części ekspertów, projekt ustawy o elektromobilności tworzy zbędne bariery techniczne. Jakie to bariery, czytaj więcej:  Prezes Greenway: Projekt ustawy o elektromobilności tworzy zbędne bariery techniczne
Podobał się artykuł? Podziel się!

NA GIEŁDZIE

URSUS [URS]

kurs:

2.32 PLN 0.07 (3.11%)

Notowania | Analiza techniczna


RAFAKO SA [RFK]

kurs:

3.45 PLN 0.00 (0.00%)

Notowania | Analiza techniczna



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 394 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

585 497 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 060 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.