PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przemysł motoryzacyjny ciągle na zakręcie

Autor: wnp.pl (AG)
15-05-2013 16:36
Przemysł motoryzacyjny ciągle na zakręcie

foto: wnp.pl (AG)

To co dzieje się na rynku motoryzacyjnym w Europie można przyrównać do zjazdu po równi pochyłej. Sektor nie może wyjść z ostrego zakrętu. Sprzedaż jest najgorsza od 8 lat. W roku bieżącym po pierwszym kwartale notujemy spadek o 10%.

Podczas "motoryzacyjnego" panelu Europejskiego Kongresu Gospodarczego, słowo "kryzys" odmieniony chyba przez wszystkie przypadki, choć w wypowiedziach prelegentów pojawiło się nikłe światełko w tunelu. Dyrektor fabryki General Motors Manufacturing Poland (Opel Gliwice), Andrzej Korpak stwierdził wręcz, że widzi szansę na przełamanie w 2015 roku. Dają o sobie znać charakterystyczne cykle wielkości produkcji, choć kiedyś "dołki i górki" sinusoidy były oddalone od siebie o wiele bardziej niż teraz, kiedy dają o sobie znać mniej więcej co dwa lata. Podobny wykres dotyczy zatrudnienia. Dyrektor Korpak mówi jednak, że akurat w Gliwicach nie ma w tym zakresie dokładnego przełożenia: - (...) mimo spadku popytu i produkcji postanowiliśmy zatrzymać ludzi, co lekko fałszuje dane. Jak sobie radzimy? Np. 300 ludzi wyjeżdża za granicę pomagać we wdrożeniach w innych fabrykach. U Opla sposobem na trudne czasy jest zróżnicowanie oferty i wprowadzenie nowych produktów.
Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego nie owijał w bawełnę: - Nie ma co sztywno trzymać się danych. Sytuacja jest zła i w Europie i w Polsce. Co prawda u nas wyniki jak dotąd są mniej więcej podobne do ubiegłorocznych ale nie ma się czym chwalić, bo nasz rynek to sprzedaż 270-275 tys. nowych aut osobowych, z czego wg nieoficjalnych szacunków być może nawet ok. 30% to reeksport. Ogólnie to fatalny wynik jak na blisko 40-milionowy kraj.

Pobieżne wyliczenia wskazują, że w Kraju nad Wisłą jeden nowy, sprzedany pojazd przypada na 152 mieszkańców, podczas gdy w Niemczech na 40-50.

Wnioski uczestników panelu jasno wskazują, że rynek wewnętrzny ma istotne przełożenie na decyzje producentów samochodów co do lokowania swoich fabryk na terenie danego kraju. Dlatego już od wielu lat, poza niewielkimi wyjątkami, nie pojawił się w Polsce żaden nowy, duży inwestor i przegrywamy pod tym względem wyraźnie z Czechami, Słowacją czy Węgrami.

Nieco inaczej wygląda sprawa z dostawcami komponentów dla fabryk samochodów. Rafał Wyszomirski, szef Nexteer Automotive Poland (w fabrykach w Tychach i w Gliwicach firma wytwarza nowoczesne układy kierownicze), stwierdził, że efekt spadkuj popytu jest zróznicowany: - Mamy wielu klientów w różnych częściach świata, a więc i większe możliwości dywersyfikacji dostaw. Obsługujemy segmenty A, B i C czyli te które najmocniej ostatnio ucierpiały. Lata 2010 i 2011 to okres kiedy notowaliśmy bardzo silne wzrosty ze względu na programy stymulacyjne w różnych krajach, gdzie dopłacało się do zakupu nowych aut i sprzedaż była wysoka. Potem było gorzej, ze spadkiem rzędu 25%. Szef Nexteer w Polsce przyznaje, że trudne chwile pozwoliły wprowadzić równie trudny program naprawczy, co obecnie daje nowe możliwości i pozwala dostosować się do rynku.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 394 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

585 497 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 060 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.