Przemysł samochodowy przystosowuje się do ochłodzenia rynku

Przemysł samochodowy przystosowuje się do ochłodzenia rynku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Europejski przemysł samochodowy, który od września odczuwa spadek sprzedaży nowych pojazdów, przystosowuje się do ochłodzenia na rynku, planując przerywanie produkcji w poszczególnych zakładach na okres jednego lub paru tygodni.

We Francji, gdzie przemysł samochodowy ma strategiczne znaczenie dla gospodarki, dyrekcja Renault zapowiedziała zmniejszenie o 20% produkcji w IV kwartale 2008 r. Fabryki w samej Francji będą zamykane w tym okresie na jeden lub dwa tygodnie, podczas gdy w niektórych miejscach za granicą - na kilka dni.

Wg centrali związkowej CGT, przerwy te "mogą być nawet dłuższe" i prawdopodobnie nie ominą żadnego zakładu produkcyjnego.

- Pragnąc uniknąć pogorszenia sytuacji przedsiębiorstwa, będziemy pilnie monitorować zapasy wyprodukowanych pojazdów - powiedział w piątek rzecznik Renault.

Wg hiszpańskich mediów, Renault wyśle w 2009 r. na przymusowe płatne urlopy z podstawowym wynagrodzeniem 5 500 robotników swych zakładów w Valladolid, w północnej Hiszpanii.

Grupa Renault (samochody osobowe i dostawcze marek Renault, Dacia i Samsung), która zatrudnia w całej Europie 80 000 osób, zapowiedziała ostatnio likwidację 6 000 miejsc pracy za granicą i 4 900 we Francji.

Grupa PSA Peugeot Citroen zapowiedziała, że prawie wszystkich jej fabryk w Europie dotyczyć będzie zaplanowane zmniejszenie produkcji samochodów o 30% w IV kwartale br. W listopadzie i grudniu od 10 do 16 dni będą zamknięte zakłady tej grupy w Madrycie i Vigo w Hiszpanii i w Trnavie na Słowacji.

Wg ekspertów rynku samochodowego, niemiecki Volkswagen również nie uniknie skutków wychłodzenia rynku, ale jego dyrekcja zdementowała sensację dziennika "Frankfurter Allgemeine Zeitung" o planowanym zlikwidowaniu 25 000 miejsc pracy w zakładach VW. Europejski lider produkcji samochodów osobowych sprzedał w ciągu 9 pierwszych miesięcy roku rekordową liczbę 4,8 mln pojazdów, to jest o 3,9% więcej niż w roku poprzednim.

Koncern zdołał zrekompensować gwałtowny spadek sprzedaży na rynku zachodnioeuropejskim dzięki swej mocnej pozycji na rynkach krajów będących na etapie szybkiego rozwoju - w Chinach i Brazylii.

Szef Volkswagena Martin Winterkorn przyznaje jednak, że rok 2009 będzie "trudny". - Volkswagen - powiedział - wykorzysta swą wielką elastyczność w produkcji, aby przystosować się do warunków zmieniającego się rynku.

Seat, hiszpańska filia Volkswagena, ogłosiło ostatnio przejściowy Plan Regulacji Zatrudnienia. Przewiduje on odesłanie do domu 4 700 pracowników. Prawdopodobnie nie powrócą do pracy aż do lipca przyszłego roku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Przemysł samochodowy przystosowuje się do ochłodzenia rynku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!