Sejm utrzymał obowiązek ubezpieczenia OC dla przyczep. O takie zapisy walczyli przedstawiciele Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych (PBUK), Polskiej Izby Ubezpieczonych (PIU), Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) i Rzecznika Ubezpieczonych. Posłowie przyjęli tym samym senackie poprawki do nowelizacji ustawy o transporcie drogowym i niektórych innych ustaw dotyczące pozostawienia przyczep w katalogu pojazdów mechanicznych (Dz. U. nr 31 z dnia 15-02-2010) .
Jak przypomina PIU, wg prawa unijnego pojęcie "pojazd" oznacza: "każdy pojazd silnikowy (...) oraz każdą przyczepę zespoloną lub nie". Ponadto wskazywano na ograniczenie ochrony poszkodowanych.
Wiceprez. Barcicka twierdzi również, że dla ostatecznego rozstrzygnięcia decydujące znaczenie miała interwencja Mariusza Wichtowskiego, prezesa PBUK, dzięki której w dniu 20 stycznia 2010 r. na ręce Marszałka Senatu Bogdana Borusewicza wpłynęło pismo z Rady Biur Systemu Zielonej Karty - sygnowane przez szefa Rady Ulfa Blomgrena. W piśmie wskazał na niezgodność z prawem unijnym wyłączenia przyczep spod obowiązku ubezpieczenia. Ponadto argumentował, że wprowadzenie takiej regulacji w życie spowoduje przywrócenie dla osób kierujących pojazdami na polskich numerach rejestracyjnych obowiązku poruszania się z dokumentem Zielonej Karty.
Przyjęta przez Sejm nowelizacja oznacza, że w przypadku czasowego wycofania pojazdu z ruchu, zakład ubezpieczeń, na wniosek jego posiadacza, będzie obowiązana na ten czas do proporcjonalnego obniżenia składki ubezpieczeniowej. Składka, po uwzględnieniu przysługujących posiadaczowi pojazdu mechanicznego zniżek, ulegać będzie obniżeniu nie mniej niż o 95%.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Przyczepy nadal z OC