PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przyszłość elektromobilności: Baterie muszą być o połowę tańsze i dwa razy pojemniejsze

Autor: wnp.pl (PIM)
20-09-2017 11:43 |  aktualizacja: 20-09-2017 13:50
Przyszłość elektromobilności: Baterie muszą być o połowę tańsze i dwa razy pojemniejsze

Pojazdy elektryczne wciąż nie pozbyły się w pełni wad. Ich rzeczywista ekspansja rozpocznie się dopiero, gdy funkcjonalnie i pod względem całkowitego kosztu użytkowania będą konkurencyjne dla aut spalinowych - powiedział Marek Pol, dyrektor ds. rozwoju Pol-Mot Holding, właściciela Ursusa, podczas BMZ Battery Forum w Gliwicach.

  • Na rzeczywistą ekspansję aut elektrycznych trzeba poczekać do czasu, gdy będą już miały wszystkie zalety aut spalinowych i staną się wobec nich konkurencyjne pod względem kosztu użytkowania.
  • Producenci muszą zwiększyć gęstość baterii.
  • Rynek oczekuje spadku ich cen. Obecnie wahają się one w granicach 700-1000 euro za 1 kWh.

Na początku XX wieku co czwarty samochód na amerykańskich drogach był elektryczny, ale samochody te całkowicie zniknęły w latach 20. Wyrzucił je z rynku niewielki zasięg i mała moc akumulatorów, które powodowały, że pojazdy te były znacznie mniej praktyczne niż auta z silnikami spalinowymi. Do dziś pozostaje to problemem.

Marek Pol wspomniał, że już 10 lat temu na salonie motoryzacyjnym w Szanghaju widział elektryczne samochody na stoisku każdej firmy. Mimo to dziś auta z takim napędem stanowią 0,2 proc. zarejestrowanych na świecie pojazdów.

- Jeden z szefów którejś z czołowych firm motoryzacyjnych stwierdził wówczas, że na rzeczywistą ekspansję tych aut trzeba będzie poczekać do czasu, gdy będą już miały wszystkie zalety aut spalinowych i staną się wobec nich konkurencyjne pod względem całkowitego kosztu użytkowania - stwierdził Marek Pol i zauważył, że okazało się to racją.

W przypadku elektrycznych autobusów sytuacja jest identyczna, choćby ze względu na silne wsparcie władz zarówno samorządowych jak i państwowych dla rozwoju tego sektora. Dopłaty i subsydia są jednak rozwiązaniami o ograniczonej przydatności czasowej - mogą pobudzić  zmiany, ale realnie dopiero osiągnięcie odpowiedniego poziomu przez pojazdy zapewni im rynkowy sukces.

Zdaniem Pola autobusy, muszą spełnić trzy warunki - muszą zapewnić odpowiedni zasięg i funkcjonalność, pewność użytkowania i komfort,  a to wszystko w odpowiedniej cenie.

Wymagany zasięg to zdaniem Marka Pola to 300 km. W Polsce średnie dzienne przebiegi autobusów to 240 km. Ma to jeszcze ten plus, że autobusy są ładowane w nocy, a to powód, dla którego elektromobilność to ukochane dziecko energetyki, szczególnie naszej. Polskie elektrownie w nocy muszą znacznie redukować produkcję, a i tak pozostaje nadmiar energii ze względu na tzw. dolinę nocną, czyli bardzo duży spadek zapotrzebowania na energię między północą a 6 rano.

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

URSUS [URS]

kurs:

2.31 PLN 0.06 (2.67%)

Notowania | Analiza techniczna



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 070 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

583 371 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.