PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PZPM: w 2010 r. sprzedaż i produkcja aut w Polsce prawdopodobnie spadnie

Autor: PAP
28-12-2009 16:04

Sprzedaż samochodów w 2010 r. może być o 30-60 tys. sztuk niższa niż w 2009 r. Popyt na pojazdy w Europie Zachodniej, będzie kluczowy dla woluminu produkcji, która również będzie spadać - powiedział w wywiadzie dla PAP Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

"Dane, które pokazujemy to sprzedaż samochodów w Polsce, a nie faktyczne rejestracje na terenie naszego kraju. Są one niższe o jakieś 17-18 proc., ponieważ pozostała cześć pojazdów trafia za granicę" - powiedział Faryś.
"Dlatego też, jeśli sprzedaż samochodów do Europy Zachodniej będzie silnie spadać, może się okazać, że spadek sprzedaży polskich samochodów w 2010 r. wyniesie ok. 17 proc." - dodał.

Zdaniem Farysia w 2010 r. sprzedaż samochodów w porównaniu do 2009 r., może spaść o 30-60 tys. sztuk.

"Niestety, jeśli chodzi o 2010 r. jestem pesymistą. Bardzo ciężko będzie utrzymać poziom sprzedaży z 2009 r. i wydaje się, że może być ona o 30-60 tys. niższa" - powiedział.

Z grudniowych danych PZPM wynika, że sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych w listopadzie 2009 roku w ujęciu rocznym spadła o 5 proc., a mdm wzrosła o 6,8 proc. i wyniosła 30.705 sztuk. Od początku roku sprzedaż wyniosła 329.878 sztuk i była niższa o 3,9 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.

Zdaniem Farysia lepszy od prognoz wzrost gospodarczy to za mało, żeby utrzymać poziom sprzedaży z 2009 r.

"Dużą niewiadomą jest to, jak będzie wyglądała sprzedaż samochodów w Europie Zachodniej po zakończeniu programów dopłat do zakupu nowych pojazdów. Jeśli w krajach tych, a szczególnie w Niemczech, spadnie sprzedaż samochodów, odbije się to również na wynikach w Polsce" - powiedział.

W ocenie prezesa PZPM jeszcze przez jakiś czas osoby prywatne nie będą kupować nowych samochodów.

"Niewiadomo również jak zachowają się konsumenci, którzy nadal obawiają się utraty pracy i wstrzymują się z decyzjami zakupowymi. Dlatego też w pierwszej połowie roku nie można się spodziewać wzrostu ilości zakupów z ich strony" - powiedział Faryś.

"Dopiero poprawą nastrojów i silniejszym wzrostem gospodarczym może przekonać osoby prywatne do zakupu nowych samochodów. Ewentualny wzrost sprzedaży w tym segmencie rynku może pojawić się dopiero w II połowi 2010 r." - dodał.

Zdaniem Farysia, jeśli firmy zaczną kupować pojazdy, sprzedaż w 2010 r. może być gorsza o 30 tys., a nie o 60 tys. sztuk.

"Pewną nadzieją są firmy, które już poczuły pierwsze oznaki ożywienia gospodarczego. Być może już w 2010 r. zdecydują się na zakup nowych pojazdów. Dodatkowo część przedsiębiorstw może być zmuszona do wymiany parku maszynowego, ponieważ w 2009 r. wstrzymały się z takimi decyzjami" - powiedział.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 254 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

592 261 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 060 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.