XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Rosyjska motoryzacja przeżyła boom i zwalnia

Rosyjska motoryzacja przeżyła boom i zwalnia
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W 2011 r. Rosjanie kupili 2,65 mln nowych samochodów osobowych i dostawczych, aż 39 proc. więcej niż rok wcześniej. Ale w tym roku ten boom już się nie powtórzy.

Wzrost sprzedaży nowych aut w Rosji w 2011 r., o którym poinformowało Stowarzyszenie Europejskiego Biznesu (AEB), przekroczył wcześniejsze prognozy. Przed rokiem AEB przewidywało, że w 2011 r. Rosjanie kupią 2,24 mln nowych aut, o 18 proc. więcej niż w 2010 r.

Teraz stowarzyszenie przewiduje, że w 2012 r. rosyjski rynek motoryzacyjny wzrośnie o 8 proc. Ale analitycy cytowani przez dziennik "Kommiersant" są mniejszymi optymistami i przewidują, że w 2012 r. sprzedaż nowych aut w Rosji zwiększy się tylko o 5 proc.

Wskazują oni, że już w drugiej połowie 2011 r. ochłodziła się koniunktura na rosyjskim rynku motoryzacyjnym. W pierwszym półroczu 2011 r. wzrost sprzedaży nowych aut w Rosji liczony rok do roku wynosił 56 proc. Ale już w sierpniu było to 32 proc., przez trzy kolejne miesiące - średnio 27 proc., a w grudniu już tylko 23 proc.

Ponadto pod koniec zeszłego roku gwałtownie zmalała sprzedaż popularnych samochodów, kosztujących 250-300 tys. rubli (równowartość 8-10 tys. dol.) - zwraca uwagę "Kommiersant".

W grudniu sprzedaż należących do tego segmentu cenowego aut Łady była o 15 proc. mniejsza niż przed rokiem, sprzedaż Chevroleta Aveo zmalała o 84 proc., Daewoo Nexia - o 5 proc., a Renault Logan - o 1 proc.

Koncerny tłumaczą to planami wprowadzenia nowych wersji tych popularnych modeli aut lub niedostatkiem mocy produkcyjnych. Ale rosyjscy dilerzy nie potwierdzają tych wyjaśnień i żalą się na chwiejność rynku. I przypominają, że w pierwszej połowie 2011 r. koniunkturę na rynku popularnych aut poprawiły rządowe premie dla nabywców nowych aut, którzy oddali na złom stary pojazd.

W tym roku rosyjscy kierowcy mogą też sięgnąć głębiej do kieszeni. Od stycznia nowe auta sprzedawane w Rosji muszą spełniać normę toksyczności spalin Euro 4 (obowiązywała w UE od 2005 r. do 2010 r.) i to podniosło cenę niektórych modeli popularnych samochodów. Od lipca w Rosji wejdą też w życie nowe stawki akcyzy od paliw i kierowcy mogą płacić wyższe rachunki za tankowanie. Zawirowania na światowym rynku finansowym doprowadziły też do osłabienia rosyjskiego rubla, co może podbić ceny aut w Rosji, montowanych z części w większości z importu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rosyjska motoryzacja przeżyła boom i zwalnia

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!