XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

"Rozpoczęła się kolejna recesja w amerykańskiej motoryzacji"

"Rozpoczęła się kolejna recesja w amerykańskiej motoryzacji"
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zdaniem ekspertów branżę motoryzacyjną w Stanach Zjednoczonych dotknęła kolejna recesja. Jej oznaki są widoczne w segmencie sedanów i likwidacji kolejnych nadmiarowych zakładów produkcyjnych - podała w poniedziałek agencja Bloomberga.

  • Podczas poprzedniej recesji branża motoryzacyjna ucierpiała na skutek wysokich cen paliwa i załamania gospodarki - przypomniał Bloomberg.
  • Tymczasem obecnie USA bezrobocie jest równie niskie, co w połowie ubiegłego wieku, benzyna pozostaje tania, a sprzedaż samochodów osiąga niemal rekordowe wyniki.
  • Mimo to amerykańscy producenci samochodów zamykają fabryki, zmniejszają liczbę zmian w zakładach i redukują zatrudnienie. Bloomberg wiąże to z załamaniem się popytu na sedany.

Choć jeszcze sześć lat temu samochody tego typu stanowiły połowę amerykańskiego rynku, kierowcy masowo przeszli od klasycznych pojazdów rodzinnych do SUV-ów, które oferują więcej miejsca i konkurencyjną ekonomię paliwową. Część nabywców decyduje się również na tzw. pick-upy, których całkowita sprzedaż w USA wzrosła w zeszłym roku o 2 proc. - do 2,4 mln pojazdów. Z kolei sprzedaż modeli takich jak Honda Accord i Ford Fusion w USA spadła do rekordowo niskiego poziomu 30 proc.

Bloomberg podkreślił, że sytuacja będzie się wciąż pogarszać. Według badaczy rynku z LMC Automotive sprzedaż sedanów w Stanach Zjednoczonych do 2025 r. spadnie do 21,5 proc. Przyczyni się to do uzyskania nadwyżki mocy produkcyjnych - podaż może przekraczać popyt nawet o 3 mln pojazdów. Naukowcy zauważyli, że to właśnie zbyt duża zdolność produkcyjna doprowadziła do recesji branży sprzed dziesięciu lat.

Według agencji jedną ze strategii radzenia sobie z recesją branży było wynajmowanie niechcianych sedanów lub ich sprzedaż do flot komercyjnych, co pozwoliło na utrzymanie dostaw pojazdów w USA na poziomie 17 mln egzemplarzy w ciągu ostatnich czterech lat, mimo że ich sprzedaż detaliczna osiągnęła najwyższy poziom w 2015 r. i od tamtej pory spada. Jak zaznaczył Bloomberg, rozwiązanie jedynie opóźniło obserwowany dzisiaj kryzys.

Firma General Motors zaprezentowała w piątek lepsze od spodziewanych prognozy finansowe, jednak były one związane z planami cięcia kosztów, m.in. zamknięciem pięciu fabryk w Ameryce Północnej. Koncern zaznaczył, że krok ten może przynieść w tym roku nawet 2,5 mld dolarów zysku.

Fiat Chrysler Automobiles (FCA), który przewidywał spadek popytu na sedany, zredukował ofertę w 2016 r., unikając konsekwencji związanych z restrukturyzacją, której obecnie doświadczają GM i Ford. Zamiast zamykać fabryki lub zmniejszać liczbę zmian w zakładach, FCA robi miejsce dla produkcji SUV-a Jeep Grand Cherokee. Ciężarowa wersja Wranglera Jeep Gladiator pojawi się na rynku w drugim kwartale 2019 r., a fabryka w Warren w stanie Michigan w północno-środkowej części USA będzie produkować odnowione SUV-y Wagoneer i Grand Wagoneer.

Jak podał Bloomberg, Detroit może mieć problem z otrzymaniem wsparcia ze strony Waszyngtonu lub od związku zawodowego United Auto Workers (UAW). Prezydent USA Donald Trump wezwał dyrektor generalną GM Mary Barrę w związku z jej decyzją o zamknięciu czterech amerykańskich fabryk. UAW pozwał GM w związku z zamknięciem fabryki i przygotowuje się do zaciętej walki w związku z tegorocznymi negocjacjami dotyczącymi nowych kontraktów z amerykańskimi producentami pojazdów - podała agencja.

Poza Detroit szefowie firm samochodowych nie rezygnują z sedanów. W USA, Kanadzie, Meksyku i Portoryku Toyota sprzedaje rocznie 375 tys. egzemplarzy kompaktowego modelu Corolla. Również sedan Camry wykazuje wysokie, choć spadające wyniki roczne. "Nie zamierzamy wychodzić z tego segmentu" - podkreślił dyrektor generalny Toyoty w Ameryce Północnej Jim Lentz.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: "Rozpoczęła się kolejna recesja w amerykańskiej motoryzacji"

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!