XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Są pierwsze wyniki badania dealerów "Zarządzanie kapitałem ludzkim"

Są pierwsze wyniki badania dealerów "Zarządzanie kapitałem ludzkim"
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Jak efektywnie zarządzać dealerstwem i jakie postawy niechybnie prowadzą do spadku tejże efektywności. Jak dealerzy poszczególnych marek poszukują pracowników i które sposoby są najlepsze? Jakie zarobki oferują ASO w różnych częściach Polski i jak często należy szkolić pracowników? Na te i inne pytania odpowiada pierwsze badanie dealerów samochodowych "Zarządzanie kapitałem ludzkim".

Wstępne wyniki pokazują wiele interesujących zależności i niepotwierdzone oficjalnie wcześniej trendy. W badaniu MotoKariery i SAMAR wzięło na razie udział kilkudziesięciu dealerów z całej Polski reprezentujących różne marki i województwa.

Analiza sposobów poszukiwań pracowników pokazuje, że dealerzy korzystają najczęściej z ogłoszeń w prasie (80% ankietowanych), własnych stron internetowych (65%) oraz z wyspecjalizowanych serwisów internetowych (45%). Jednocześnie określają zwykle te metody jako "raczej nieskuteczne" czy tylko jako - "raczej skuteczne" (na czterostopniowej skali od "zdecydowanie nieskuteczne" do "zdecydowanie tak - skuteczne"). Co ciekawe, dużą popularnością cieszą się rekrutacje wewnętrzne, a więc awansowanie i przenoszenie w ramach struktur obecnych pracowników - ten typ procesów organizuje 45% wszystkich dealerów, z czego ponad 80% firm reprezentujących marki Premium. To również przedstawiciele marek z tzw. "wyższej półki" częściej poszukując współpracowników, korzystają z pomocy firm zewnętrznych, wykazując przy tym duże zadowolenie z tego typu procesów i satysfakcję z pozyskanych tą drogą pracowników. Wstępna analiza wyników prowadzi także do wniosków, iż sprowadzanie procesów rekrutacyjnych do przejrzenia CV i rozmowy z kandydatami, wydaje się być przyczyną mniejszego zadowolenia z efektów rekrutacji nowych pracowników. Jednakże dotyczy to tylko określonych stanowisk i działów.

Po analizie pierwszych kwestionariuszy dużym zaskoczeniem okazała się być kwestia wynagrodzeń. Niezależnie od regionu i typu marki w przypadku działów handlowych (zarówno sprzedaż indywidualna, jak i flotowa) wysokości podstaw różnią się między wartością najwyższą, a najniższą zaledwie na poziomie kilkuset złotych netto; szczególnie jest to zauważalne podczas okresu próbnego. Zupełnie inaczej kształtuje się jednak system prowizyjny - dealerzy z większych miast oraz przedstawiciele marek uważanych za marki Premium oferują bardziej atrakcyjne pułapy procentowe i atrakcyjne premie z racji osiągnięcia/przekroczenia targetu. Porównania efektywności dealerstw wskazują na jej powiązanie z konstrukcją systemu wynagradzania pracowników. Jak więc "płacić aby nie przepłacać", a jednocześnie dbać o optymalne wyniki finansowe firmy będzie można wyczytać z raportu stworzonego po analizie wszystkich otrzymanych danych.

Co ciekawe, w przypadku przedstawicieli wielu marek większa liczba pracowników zarówno w dziale handlowym, jak i w serwisie nie przekłada się jednoznacznie na większą liczbę sprzedanych czy serwisowanych aut i osiągane dochody. Eksperci wskazują, iż w dobrze zarządzanej organizacji, to nie duża liczba pracowników jest wyznacznikiem efektywności. Dużo pracowników to bowiem duże koszty - ważna jest więc troska o odpowiednią organizację, tak, by uzyskać maksymalną efektywność przy danym poziomie zatrudnienia. W związku z powyższym, szczególnie warto wziąć udział w badaniu, gdyż dzięki zgromadzeniu odpowiedniej liczby danych, będzie można ocenić także własną efektywność i porównać się z innymi podmiotami: z tego samego województwa, tej samej marki lub marki konkurencyjnej!
Dotychczasowe wyniki wskazują także na ciekawe aspekty dotyczące szkoleń. Okazuje się, że dealerzy deklarują brak zadowolenia z zewnętrznie organizowanych szkoleń, w tym przez importerów, wskazując na ich niską jakość. Dealerzy szkolą najczęściej pracowników salonu i serwisu (średnio co pół roku), choć zebrane do tej pory dane wskazują na brak powiązania dużej częstotliwości szkoleń w przypadku niektórych grup pracowniczych z wynikami danego działu. Tak czy inaczej częstotliwość szkoleń i wyrażana satysfakcja wskazują na powiązanie z mniejszą rotacją zatrudnionych. Więcej wniosków na temat optymalnej częstotliwości szkoleń poszczególnych grup pracowników, które szczególnie warto szkolić znajdzie się w raporcie. Zebranie większej ilości materiału badawczego pozwoli również na dokładne określenie, które rodzaje szkoleń wymagają dopracowania, by zarówno dealerzy, ich pracownicy, jak i importerzy odczuwali, iż dają one wymierne korzyści.

Szczegółowe wyniki badania zostaną opublikowane w kompleksowym raporcie, który udostępniony będzie wszystkim dealerom biorący udział w inicjatywie. Raport pozwoli na indywidualna analizę własnej firmy i zapewni szereg istotnych informacji.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Są pierwsze wyniki badania dealerów "Zarządzanie kapitałem ludzkim"

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!