Samar: Jakie auta sprowadzamy spoza Unii?

Samar: Jakie auta sprowadzamy spoza Unii?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W ciągu pierwszego miesiąca br. zarejestrowano w sumie 2 665 samochodów pochodzących spoza Unii Europejskiej. Dostępne statystyki Centralnej Ewidencji Pojazdów nie pokazują jednak jednoznacznie ile samochodów zostało sprowadzonych z USA, choć na ten temat krąży najwięcej nieoficjalnych wieści.

Z informacji tych można wyczytać, ile samochodów i jakie konkretnie modele sprowadzane są spoza UE. Instytut Samar wskazuje, że analizując strukturę modelową, z uwzględnieniem pojemności silników sprowadzanych aut można stwierdzić, iż głównym poza unijnym źródłem dostaw samochodów są: Szwajcaria, Norwegia oraz USA i Kanada. Niewielkie ilości aut ściągane są również z kierunku wschodniego, w tym z Chin. Zdecydowana większość sprowadzanych samochodów odzwierciedla specyfikację europejską, co oznacza że decydując się na import bierze się pod uwagę dostępność części zamiennych oraz serwis.

Z rynku amerykańskiego sprowadzane są samochody dobrze znane w Europie, w tym modele z gamy Jeep'a (w tym Grand Cherokee), Chryslera (w tym model Pacifica), a także Audi (w tym A4), BMW (w tym seria 3), Forda (w tym amerykańska wersja Focusa oraz Mustang), Lexusa (w tym najwięcej RX), Mercedesa (głównie M- i E-klasa), Toyoty (m.in. Camry), czy też Volkswagena (w tym Golf 2.5 oraz Touareg).

Najpopularniejszym modelem jest Jeep Grand Cherokee (123 szt.), który zajmuje również czołowe pozycje w dwóch kategoriach wiekowych, do 4 i do 10 lat (odpowiednio 43 i 62 szt.). Za nim znajdują się dwa bliźniacze amerykańskie vany - Chrysler Voyager (91) oraz Dodge Caravan (82). W większości są to modele mieszczące się w przedziale wiekowym 5 - 10 lat. Wysoką pozycją może pochwalić się także Jeep Cherokee, sprowadzany także pod nazwą Liberty (49 szt.). Samar podkreśla, że na II pozycji w kategorii wiekowej do 4 lat - z ilością 40 sztuk - znajduje się niedostępna na Starym Kontynencie Toyota Camry.

Mimo widocznej, w wielu wypadkach znacznej różnicy cen pomiędzy samochodami oferowanymi w Polsce i USA, skala zjawiska importu tych aut nie jest zbyt duża. Samar wskazuje, że ograniczeniem jest nie tylko konieczność dostosowania samochodu do warunków europejskich (np. wymiana lamp), ale także przejścia przez procedurę badań technicznych, który być może niebawem stanie się bardziej skomplikowana i droższa. Dodatkowo ograniczeniem może być dostępność części zamiennych, choć zwodnicza może być zbieżność nazw, np. europejski Focus, jest innym samochodem niż Focus amerykański. Podobnie wygląda sprawa z silnikami, które mogą znacząco się różnić.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Samar: Jakie auta sprowadzamy spoza Unii?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!