W ciągu pierwszego miesiąca br. zarejestrowano w sumie 2 665 samochodów pochodzących spoza Unii Europejskiej. Dostępne statystyki Centralnej Ewidencji Pojazdów nie pokazują jednak jednoznacznie ile samochodów zostało sprowadzonych z USA, choć na ten temat krąży najwięcej nieoficjalnych wieści.
Z rynku amerykańskiego sprowadzane są samochody dobrze znane w Europie, w tym modele z gamy Jeep'a (w tym Grand Cherokee), Chryslera (w tym model Pacifica), a także Audi (w tym A4), BMW (w tym seria 3), Forda (w tym amerykańska wersja Focusa oraz Mustang), Lexusa (w tym najwięcej RX), Mercedesa (głównie M- i E-klasa), Toyoty (m.in. Camry), czy też Volkswagena (w tym Golf 2.5 oraz Touareg).
Najpopularniejszym modelem jest Jeep Grand Cherokee (123 szt.), który zajmuje również czołowe pozycje w dwóch kategoriach wiekowych, do 4 i do 10 lat (odpowiednio 43 i 62 szt.). Za nim znajdują się dwa bliźniacze amerykańskie vany - Chrysler Voyager (91) oraz Dodge Caravan (82). W większości są to modele mieszczące się w przedziale wiekowym 5 - 10 lat. Wysoką pozycją może pochwalić się także Jeep Cherokee, sprowadzany także pod nazwą Liberty (49 szt.). Samar podkreśla, że na II pozycji w kategorii wiekowej do 4 lat - z ilością 40 sztuk - znajduje się niedostępna na Starym Kontynencie Toyota Camry.
Mimo widocznej, w wielu wypadkach znacznej różnicy cen pomiędzy samochodami oferowanymi w Polsce i USA, skala zjawiska importu tych aut nie jest zbyt duża. Samar wskazuje, że ograniczeniem jest nie tylko konieczność dostosowania samochodu do warunków europejskich (np. wymiana lamp), ale także przejścia przez procedurę badań technicznych, który być może niebawem stanie się bardziej skomplikowana i droższa. Dodatkowo ograniczeniem może być dostępność części zamiennych, choć zwodnicza może być zbieżność nazw, np. europejski Focus, jest innym samochodem niż Focus amerykański. Podobnie wygląda sprawa z silnikami, które mogą znacząco się różnić.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Samar: Jakie auta sprowadzamy spoza Unii?