Samochód naładuje dom, a dom samochód. Ta rewolucja już się w Polsce dzieje

Samochód naładuje dom, a dom samochód. Ta rewolucja już się w Polsce dzieje
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

To, co samochodowi elektrycznemu pozwala na przejechanie mizernego – w porównaniu z autami spalinowymi – dystansu 150-200 km, wystarczy na ponad dobę zasilania domu jednorodzinnego. Jest więc samochód elektryczny sporym magazynem energii...

  • Baterie samochodu mogą na przykład służyć jako awaryjne źródło prądu, gdy nastąpi przerwa w dostawie prądu.
  • Albo jako magazyn energii stabilizujący sieć prosumentów wytwarzających energię ze źródeł odnawialnych. Autonomiczne, małe, lokalne mikrosieci energetyczne to przecież jeden z rozwojowych trendów energetyki.
  • Od ponad roku samochody jako magazyny energii wykorzystuje Zgorzelecki Klaster Energetyczny. Firmy działające w ramach klastra pracują nad technologiami, które pozwalają bilansować energię z własnych OZE.

– Autonomiczne, małe, lokalne mikrosieci energetyczne łączą czystą technologię wspierającą działalność organizacji z tradycyjną siecią elektryczną – wyjaśnia Michał Ajchel, wiceprezes Pionu Energetyki w Schneider Electric. – Nabywcy energii mogą dzięki nim uzyskać znaczące oszczędności nawet w perspektywie krótkoterminowej. Przede wszystkim dlatego, że izolują swoje urządzenia i chronią przed ryzykiem i stale zmieniającymi się kosztami energii.

Samochód, sieć, dom...

Systemy V2G lub V2H (Vehicle-to-Grid lub Vehicle-to-Home) mogą więc być sposobem na jeszcze większe oszczędności: ich właściciele naładują akumulatory samochodu w dzień, gdy prąd jest tańszy, a wykorzystają je wieczorami do zasilania urządzeń domowych. Tyle że wymaga to oczywiście stworzenia całego systemu pozwalającego włączać samochody w sieć nie tylko jako odbiorniki, ale także jako źródła prądu.

Niedawno jeden z niemieckich operatorów energetycznych – Amprion, rozpoczął z Nissanem współpracę właśnie przy projekcie typu Vehicle-to-Grid. Chodzi o pobieranie do sieci energii z akumulatorów Nissana Leaf. Można to robić poprzez stacje ładowania z wtyczkami Chademo. W Jokohamie działa pokazowa instalacja, w której Leaf jest magazynem energii dla domu zasilanego przez panele fotowoltaiczne. Podobny system, pozwalający wymieniać energię pomiędzy domem a samochodem, pokazała niedawno także Honda.

Mitsubishi natomiast jeszcze w tym roku ma wprowadzić do sprzedaży w Europie i Japonii fotowoltaiczny system Dendo Drive House. Służyć będzie do generowania, przechowywania i udostępniania energii. Teoretycznie pozwoli na całkowite uniezależnienie energetyczne na przykład jednorodzinnego domu.

Mitsubishi Motors Corporation oferuje elektryczne i-MiEV oraz Outlandera PHEV. Planuje wprowadzenie na rynek kolejnych. PHEV to hybrydy typu plug-in, które mają nieco większe baterie niż zwykłe hybrydy. Pozwalają przejechać w trybie elektrycznym kilkadziesiąt kilometrów. Można je ładować z zewnątrz.

W Mitsubishi pracują też nad rozwojem infrastruktury energetycznej; nad systemami V2X łączącymi samochód z infrastrukturą zewnętrzną – na przykład z systemami V2G i V2H, nad gniazdami ładowania 1,500W/230V instalowanymi w samochodzie czy bezpośrednim zasilaniem prądem zmiennym. Nazwa Dendo Drive House pochodzi od japońskich słów DEN – elektryczny i DO – jazda.
Pakiet DDH składa się z pojazdu EV lub PHEV, dwukierunkowej ładowarki, paneli słonecznych, domowej baterii oraz sytemu HEMS (Home Energy Management System). Może obsługiwać gospodarstwa domowe, ale także obiekty biznesowe lub przemysłowe.

W dalszej części artykułu czytaj:
  • Jak Japończycy testują technologie wykorzystania  samochodów jako magazynów energii
  • Jakie osiągnięcia na tym polu mają polskie firmy, a mają...
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (7)

Do artykułu: Samochód naładuje dom, a dom samochód. Ta rewolucja już się w Polsce dzieje

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!