XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Samochód potrzebny, a nie prestiżowy

Samochód potrzebny, a nie prestiżowy
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polacy mają największe w Europie tzw. IQ zakupowe. Nawet jeśli mają pieniądze, wolą sprowadzić tańsze auto z zagranicy, niż zapłacić drożej za nowe z salonu.

O zjawisku, dziennikarzowi "Rzeczpospolitej" opowiadał Jacek Santorski, psycholog biznesu. Znany psycholog tłumaczy boom na rynku pojazdów używanych tym, że Polacy stają się coraz bogatsi. Jak mówi, parę lat temu zakup auta wiązał się ze sporym wysiłkiem finansowym, trzeba było długo oszczędzać, żeby móc sobie pozwolić na jego nabycie. Teraz można za stosunkowo niewielkie pieniądze sprowadzić samochód z zagranicy.

Pojawia się wiec pytanie o to dlaczego sprowadzamy używane samochody zamiast kupować nowe, w salonach - wszak jesteśmy bogatsi? "Rz" ustaliła w związku z tym, że z 25 przebadanych pod tym kątem krajów europejskich to właśnie w Polsce, kiedy kupuje się jakąś rzecz, kieruje się przede wszystkim ceną, a nie jakością czy prestiżem, jaki daje jej posiadanie. Podobnie jest z nabyciem samochodu. Nawet jeśli mamy pieniądze, to wolimy sprowadzić tańszy z zagranicy, niż zapłacić drożej za nowy z salonu. Powoli się to jednak zmienia, o czym najlepiej świadczy to, że sprowadzamy z zagranicy więcej dwu-, trzyletnich aut, a nie, tak jak do tej pory, kilkunastoletnie graty.

Jacek Santorski w wypowiedzi dla "Rz" stwierdził, że dzisiaj rola samochodu jest zupełnie inna niż jeszcze 10-15 lat temu. W mniejszym stopniu samochód jest przedłużeniem własnego ja. Bardziej staje się dobrem, które jest nam niezbędne do normalnego funkcjonowania, tak jak to jest w Europie. Nie da się jednak ukryć, że dla wielu przedstawicieli starszego pokolenia naszych rodaków auto ciągle jest dobrem luksusowym. Ci ludzie pamiętają czasy, kiedy polski fiat kosztował wielokrotność miesięcznej pensji, a jego posiadanie było szczytem marzeń. Teraz też jego zakup jest dla nich wydarzeniem i często traktują go jako coś szczególnego. Inaczej młodzi, którzy nie traktują samochodu jako atrybut prestiżu, bo jest związany z potrzebą kontaktowania się i przemieszczania. Auto znalazło się w tej samej grupie co Internet czy komórka. Młodzi coraz częściej się przemieszczają, żyją coraz szybciej, a do tego samochód jest im niezbędny.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Samochód potrzebny, a nie prestiżowy

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!