PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Sektor motoryzacyjny w Polsce sprzedał w ub. r. towary za 83,2 mld zł

Autor: PAP
15-07-2010 17:16

W 2009 roku wartość produkcji sprzedanej sektora motoryzacyjnego w Polsce wyniosła 83,2 mld zł i była o 11,8 proc. mniejsza w stosunku do roku 2008.

Dane te zawiera ogłoszony w czwartek w Warszawie najnowszy Raport Branży Motoryzacyjnej, przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), zespół ekspertów z Baker&McKenzie oraz firmę doradczą KPMG.
Chociaż ostatnie miesiące roku ubiegłego przyniosły ożywienie, a produkcja sprzedana tego sektora przekroczyła poziom z 2008 roku, można mieć obawy co do kontynuacji tej pozytywnej tendencji w przyszłości - czytamy w raporcie.

Jedną z przyczyn jest wątpliwa przyszłość programów pomocowych dla branży motoryzacyjnej. Na wprowadzenie takich programów zdecydowały się rządy trzynastu unijnych państw. Zachęcały one do złomowania starych aut i zakupu nowych, przy dopłatach wynoszących od 750 do 6500 euro. Miało to bezpośrednie przełożenie na sytuację w naszym kraju: w 2009 roku blisko co szósty sprzedany samochód osobowy został kupiony przez klienta z zagranicy. Miało to znaczący wpływ na sprzedaż nowych aut w naszym kraju.

Teraz, gdy sytuacja na europejskich i światowych rynkach jest niestabilna, polski sektor motoryzacyjny potrzebuje odpowiedzialnych decyzji ze strony władz państwa, a także idących za nimi uregulowań prawnych - apelują twórcy raportu. Jednym ze sposobów na zminimalizowanie negatywnych skutków spadku eksportu jest pobudzenie popytu wewnętrznego - na przykład poprzez zastąpienie akcyzy podatkiem uzależnionym od parametrów ekologicznych, czy też uregulowanie przepisów dotyczących możliwości odliczania VAT od pojazdów firmowych.

Według Jakuba Farysia, prezesa PZPM, wprowadzenie takich rozwiązań zwiększy liczbę nowszych, bezpiecznych i ekologicznych samochodów na naszych jezdniach i przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw.

Przyszłość polskiego sektora motoryzacyjnego zależeć będzie również od tego, czy uda się utrzymać istniejące fabryki i czy Polska będzie skutecznie konkurować z innymi krajami o nowe inwestycje. Nasz kraj jest bardzo dobrze postrzegany przez światowe koncerny motoryzacyjne. W globalnym badaniu 200 przedstawicieli kadry kierowniczej firm motoryzacyjnych, przeprowadzonym przez KPMG w 2010 roku, Polska została uznana za drugi po Ukrainie najbardziej perspektywiczny rynek pod względem inwestycji motoryzacyjnych w Europie Środkowej i Wschodniej. Jednak w ostatnich latach Polsce nie udało się przyciągnąć żadnej nowej inwestycji producentów samochodów.

W tej sytuacji dalszy rozwój sektora zależeć będzie głównie od inwestycji producentów części i podzespołów motoryzacyjnych, którzy, na szczęście, zapowiadają kolejne projekty inwestycyjne. Do końca 2009 roku firmy motoryzacyjne zainwestowały w specjalnych strefach ekonomicznych 17,5 mld zł, co stanowi 26 proc. łącznych nakładów inwestycyjnych w SSE.

Branża motoryzacyjna jest jednym z większych pracodawców w polskim przemyśle, a także jednym z liderów eksportu. Dlatego tworzenie dobrego klimatu inwestycyjnego powinno być priorytetem polityki gospodarczej - czytamy w raporcie.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 873 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

582 764 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.