Media donoszą, że właściciele firmy Solaris - Krzysztof i Solange Olszewscy, badają możliwości sprzedaży polskiego producenta autobusów. Wśród potencjalnych nabywców wymienia się: BYD, Anadolu Isuzu, Otokar. Analitycy nie wykluczają również przejęcia firmy przez Polski Fundusz Rozwoju.
- Według londyńskiej firmy Unibet w kolejce ustawili się już pierwsi chętni do objęcia udziałów w Solarisie.
- Wśród potencjalnych nabywców wymienia się chińskie przedsiębiorstwo BYD oraz tureckiego producenta Anadolu Isuzu. Sama transakcja powinna odbyć się na przełomie maja i czerwca.
- To, kto zostanie przyszłym właścicielem polskiej spółki, ważne jest m.in. dla 2300 osób, które Solaris zatrudnia w czterech fabrykach zlokalizowanych w Wielkopolsce.
Lepszego momentu na sprzedaż koncernu może już nie być. Ostatni rok był dla firmy Solaris niewątpliwym sukcesem. Nie tylko udało im się sprzedać prawie 1400 pojazdów i tym samym pobić swój własny rekord, ale ponadto elektryczny Solaris Urbino 12 otrzymał międzynarodowy tytuł Autobusu Roku 2017, nie dając szans konkurencji z Holandii, Belgii i Hiszpanii - Ebusco, Van Hool oraz Irizar.
Według analityków firmy Unibet najbardziej prawdopodobnym scenariuszem jest przejęcie Solarisa przez chińskie przedsiębiorstwo BYD, którego prawdopodobieństwo oceniają oni na 27 proc. Podium uzupełnia dwóch producentów z Turcji - Anadolu Isuzu (szanse na poziomie 19 proc.) oraz Otokar z 14 proc. Analitycy nie wykluczają również przejęcia firmy przez Polski Fundusz Rozwoju, ale ten scenariusz uznają za mało prawdopodobny (8 proc. szans).
Jeżeli polski producent nie znalazłby się w chińskich lub tureckich rękach, nabywcami mogą zostać producenci z Niemiec, wśród których analitycy wymieniają firmy Setra i Neoplan (oba po 4 proc.). Unibet bierze również pod uwagę głównego konkurenta w konkursie „Autobus Roku 2017”, czyli Ebusco z Holandii. W tym wypadku szanse są jednak czysto iluzoryczne i wynoszą zaledwie 2 proc.
Londyński bukmacher przewiduje jednak, że przynajmniej część udziałów Solarisa może pozostać w polskich rękach i na wysokie 67 proc. określa szanse, że udziałowcem firmy zostanie Polski Fundusz Rozwoju.
Czytaj także: Los Solarisa był przesądzony? W ten rynek celują najwięksi światowi giganci
2,3 tys. polskich pracowników Solarisa
Solaris to firma rodzinna założona w 1996 roku przez Krzysztofa Olszewskiego, zatrudniała wtedy 36 osób. Dzisiaj to czołowy europejski producent nowoczesnych pojazdów komunikacji miejskiej. W czterech fabrykach zlokalizowanych w Wielkopolsce spółka zatrudnia 2300 osób. Dodatkowo, 500 osób pracuje w zagranicznych przedstawicielstwach Solarisa.
Główna fabryka i siedziba spółki znajduje się w Bolechowie, dwa zakłady zlokalizowane są w Środzie Wielkopolskiej oraz dzierżawioną w Poznaniu halę montażu końcowego pojazdów szynowych).
Pojazdy polskiego producenta znane są w 30 krajach.
Czytaj także: Zniknięcie Solarisa z rynku jest mało prawdopodobne