Solidarność: nie ma sygnałów o zwolnieniach w fabryce Fiata

Solidarność: nie ma sygnałów o zwolnieniach w fabryce Fiata
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przedstawiciele Solidarności w tyskiej fabryce samochodów Fiata nie mają dotąd żadnych sygnałów, by realizacja strategicznych planów włoskiego koncernu miała przełożyć się na skokowy spadek produkcji lub masowe zwolnienia pracowników w Tychach.

Rzecznik Fiat Auto Poland, Bogusław Cieślar, poinformował, że firma obecnie nie ma do przekazania informacji, które mogłyby być niepokojące dla załogi tyskiego zakładu. Pytania o szczegóły przyszłej produkcji w Tychach, związane z ogłoszonym przez Fiata programem rozwoju, uznał za przedwczesne, ale dodał, że w 2011 r. przewiduje się uruchomienie produkcji nowego modelu samochodu w tyskim zakładzie.

Przed tygodniem dyrektor generalny koncernu Fiat Sergio Marchionne ogłosił, że zgodnie z projektem "Fabbrica Italia", w 2014 r. liczba produkowanych we Włoszech fiatów wzrośnie z 650 tys. do 1,4 mln. Koncern zainwestuje 700 mln euro w fabrykę Pomigliano d'Arco pod Neapolem, gdzie od połowy 2011 r. ma powstawać nowa panda. Obecna wersja tego modelu powstaje w Tychach.

Po ogłoszeniu tych planów zaprotestowali działacze związku Sierpień 80 w tyskiej fabryce Fiata, według których produkcja nowej pandy we Włoszech może oznaczać zmniejszenie produkcji w Tychach o blisko 250 tys. sztuk rocznie, likwidację linii produkcyjnych i masowe zwolnienia, które mogą nastąpić już w najbliższych miesiącach. Tej oceny nie podziela zakładowa Solidarność.

"Nie ma mowy o żadnych masowych zwolnieniach w Fiacie. Straszenie ludzi cięciami zatrudnienia w tyskiej fabryce jest niemoralną, cyniczną grą polityczną" - oceniła we wtorek przewodnicząca Solidarności w Fiat Auto Poland, Wanda Stróżyk.

Szefowa zakładowej "S" w miniony czwartek uczestniczyła w spotkaniu Europejskiej Rady Zakładowej z dyrekcją koncernu Fiata. Jej zdaniem, wdrożenie do produkcji nowej pandy nie musi oznaczać automatyczne zaprzestania wytwarzania starszej wersji.

"Jeśli chodzi o pandę wytwarzaną w Tychach, to nie sprecyzowano, jak długo będzie produkowana. Niewykluczone, że ten bardzo popularny model przejdzie lifting i jeszcze przez jakiś czas będzie funkcjonował na rynku, równolegle z pandą nowej generacji. Na to liczymy" - powiedziała Stróżyk.

Zakłada się - choć FAP na razie oficjalnie o tym nie informuje - że tyski zakład w przyszłym roku może rozpocząć produkcję nowej lancii ypsilon. Związkowcy z "S" mają także nadzieję na produkcję innych nowych modeli, prezentowanych podczas ubiegłotygodniowego spotkania.

Związkowcy przyznają, że plan podwojenia produkcji samochodów Fiata we włoskich fabrykach może niepokoić, bo potencjalnie wiąże się z ograniczeniem liczby produkowanych aut w fabrykach poza Włochami.

"Ale straszenie ludzi masowym zwolnieniami, tak jak robią to działacze z Sierpnia 80, jest nieodpowiedzialne i niemoralne. Podgrzewanie atmosfery strachu i niepewności tylko szkodzi interesom pracowników Fiata w Polsce. Do drugiej połowy 2011 r. zostało jeszcze dużo czasu, a przecież nikt też nie jest w stanie przewidzieć, co będzie się działo na rynku motoryzacyjnym za kilka miesięcy" - uważa Stróżyk.

Obecnie fabryka w Tychach pracuje na pełnych obrotach, wykorzystując maksimum zdolności produkcyjnych, a spora część załogi pracuje w nadgodzinach. Według szefowej "S" w zakładzie, ewentualne ograniczenie rekordowo wysokiego tempa produkcji nie nastąpi skokowo.

"Należy spodziewać się raczej wydłużenia wakacyjnych czy świątecznych przerw produkcyjnych. Trzeba też pamiętać o tzw. naturalnych odejściach, ale to nie oznacza zwolnień z pracy" - uważa Stróżyk.

Pierwszy kwartał tego roku był dla tyskiej fabryki rekordowy. W ciągu trzech pierwszych miesięcy roku z linii produkcyjnych zjechało 166 tys. 89 samochodów, o 25 tys. 729 więcej niż w tym samym czasie zeszłego roku (wzrost o 18,3 proc.). Najwięcej wyprodukowano modelu panda (72 tys. 506 sztuk) i fiata 500 (53 tys. 590).

Za granicę trafiło w sumie 129 tys. 590 samochodów marki fiat i abarth, co daje wzrost o ponad 15 proc. Najwięcej wyeksportowano do Włoch, Anglii, Francji i Niemiec, a także m.in. do Holandii, Hiszpanii, Austrii, Japonii, Belgii i Grecji.

W całym 2009 r. z taśmy produkcyjnej tyskiego zakładu zjechało prawie 606 tys. samochodów, czyli o blisko 113 tys. więcej niż rok wcześniej. Prawie połowa produkcji, ponad 298 tys. to fiat panda, ponad 176 tys. to fiat 500. W sumie samochodów marki fiat i abarth powstało w ubiegłym roku w Tychach blisko 493 tys. 957. Pozostała część to produkowany na zlecenie koncernu Ford nowy ford ka.

W pierwszym kwartale tego roku Fiat Auto Poland sprzedał w Polsce 7 tys. 115 samochodów osobowych, z czego 6 tys. 733 stanowiły auta marki fiat; pozostałe to alfa romeo, lancia i abarth. Swój udział w polskim rynku sprzedaży samochodów osobowych po trzech miesiącach tego roku firma szacuje na 9 proc.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Solidarność: nie ma sygnałów o zwolnieniach w fabryce Fiata

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!