W styczniu br. sprzedaż ponad 28 tys. samochodów wzrosła w porównaniu ze styczniem '07 o niemal 25%. W tym samym czasie liczba sprowadzonych przez niezależnych importerów samochodów nowych i używanych zwiększyła się o 1%.
Wyprzedaże nie są jedynym czynnikiem odpowiedzialnym za notowane wzrosty. Wśród pozostałych, można wyróżnić poszerzenie oferty producentów o nowe modele, podpisane wcześniej i realizowane w styczniu kontrakty flotowe, wypłaty z zysku na koniec roku wzbogacające portfele potencjalnych nabywców, a także szeroka paleta narzędzi finansowych (kredyt, leasing, wynajem długoterminowy) wspomagająca możliwość zakupu samochodu.
Wydaje się prawdopodobne, iż wzrost sprzedaży w roku 2008 na poziomie 15% jest wielce prawdopodobny, pisze Samar. Wśród czynników wpływających rozwój można wymienić: dalszy rozwój sprzedaży flotowej - wymiana istniejącego parku plus wzrost sprzedaży, wynikający z rozwoju gospodarczego (w tym przewidywana wymiana samochodów policji), stopniowy wzrost dochodów, obniżki cen samochodów (bezpośrednio lub w promocjach).
IBRM Samar wskazuje, że niestety sprzedaż nie jest jednoznaczna z rejestracjami. Obserwowane różnice są wynikiem różnych definicji samochodu sprzedanego wykorzystywanych przez producentów (sprzedaż na dealera, wydanie samochodu klientowi finalnemu), raportowania niektórych samochodów dostawczych zbudowanych na bazie samochodów osobowych po stronie samochodów osobowych, uwzględniania w statystyce samochodów sprzedanych przez polskich dealerów klientom zagranicznym oraz raportowania sprzedaży samochodów wcześniej rejestrowanych, wykorzystywanych w ramach koncernu jako nowych.)
Liczba samochodów nowych i używanych sprowadzonych do Polski poza autoryzowana siecią producentów i importerów nieznacznie przekroczyła poziom 70 tysięcy sztuk. Wynik ten jest o 1% wyższy od zanotowanego w styczniu '07. Niestety, wciąż przekracza on ponad dwukrotnie poziom sprzedaży samochodów nowych.
Struktura wiekowa sprowadzanych aut, w porównaniu do grudnia niewiele się zmieniła. Nieznacznie zmalał udział samochodów najmłodszych (nowe o do 4 lat) - 9,4% (10,1% na koniec ub.r.). Na spadku udziału samochodów najmłodszych skorzystał segment samochodów w wieku od 5 do 10 lat. Jego udział w imporcie wyniósł 40,7%, o 0,7% więcej niż miesiąc wcześniej. Samochody eksploatowane dłużej niż 10 lat niezmiennie stanowią prawie połowę wszystkich sprowadzanych do Polski aut. Średni wiek sprowadzanego auta wciąż wynosi w Polsce 10 lat, zaś średnia wartość podatku akcyzowego zapłaconego za samochód wyniosła
1212 zł. Całkowity dochód z tytułu podatku akcyzowego zapłaconego od sprowadzonych aut wyniosła 85,7 mln zł.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Sprzedaż i import aut powyżej prognoz